Sju av tio unga anser att sociala medier har stor inverkan på deras syn på alkohol. Det visar den tredje delen i IQ:s rapportserie Rus & unga som fokuserar på sociala medier, trender och populärkultur.
– Om unga ständigt matas med alkoholpositivt innehåll finns risken att de inspireras till att dricka alkohol och att de får en felaktig bild av hur närvarande alkohol faktiskt är bland unga, som i dag dricker på en historiskt låg nivå, säger Mojtaba Ghodsi, vd för IQ.
Många unga vittnar om att de via sociala medier nås av budskap om trender kring alkohol eller positiva inställningar till att dricka mer. Tre av fyra ser innehåll med alkohol på sociala medier varje vecka. Oftast är det innehåll från andra användare som poserar med alkohol. Men även alkoholindustrins marknadsföring finns närvarande på sociala medier.
– Vad vi väljer att dela med oss av på våra sociala medier är så klart var och ens ansvar, men vi har ett kollektivt behov av gemenskap, att göra som andra och att höra till. Så när minderåriga exponeras för alkoholpositiv innehåll blir det särskilt problematiskt, säger Mojtaba Ghodsi.
I åldersgruppen 15 till 19 år har 27 procent sett trender om att dricka på sociala medier. Den siffran krymper till 19 procent i åldersgruppen 20 till 24 och till 10 procent bland användare mellan 25 och 30 år. Det är vanligare att tjejer sett alkoholrelaterat innehåll i sociala medier den senaste veckan (77 procent) än killar (66 procent).
Sju av tio unga exponeras också för alkohol genom populärkultur som film, serier och musik varje vecka.
– Populärkulturen spelar en viktig roll i formandet av våra uppfattningar och värderingar. När det gäller exempelvis film är problemet ibland att filmskapare skildrar ungdomskulturen så som de själva minns den, då alkohol spelade en mycket viktigare roll i ungdomarnas liv. Men då missar man, vilket vi visar, att unga i dag har en annan syn på alkohol jämfört med vad tidigare generationer hade, säger Mojtaba Ghodsi.