Norge

Norge inför böter på alkoholreklam i sociala medier

Lagändring som beslutades 2018 till slut på plats.

Istället för krav om rättning kan den som bedriver olovlig alkoholreklam i Norge hädanefter räkna med böter. I Norge är det sedan tidigare förbjudet med alkoholreklam, och nu har lagen uppdaterats för att även omfatta sociala medier. Lagen riktar sig mot den som bedriver näringsverksamhet, och där räknas även influencers in.

– Det här kommer både ha en förebyggande effekt och göra så att reklamförbudet svider i plånboken på influencers och andra aktörer som håller på med detta, säger Inger Lise Hansen generalsekreterare på den organisationen Actis i ett pressmeddelande.

Redan 2018 beslutade den norska regeringen att införa en överträdelseböter på alkoholreklam i sociala medier. Men det är först nu som lagen trätt i kraft.

– Att bryta mot lagen ska ha konsekvenser, även i sociala medier. Vi kan inte tillåta en arena där minderåriga tillbringar timmar varje dag att vara en frizon för de som vill marknadsföra alkohol, säger Inger Lise Hansen.

Hon menar att reklamförbudet är ett av de viktigaste verktygen inom den norska alkoholpolitiken.

– Den som inte själv söker upp information om alkohol ska inte behöva se alkohol på Instagram eller TikTok. De som marknadsför alkohol till unga och sårbara grupper kommer från och med nu att få betala för det.

Mer från Accent