Nytt rekord på webben

Allt fler hittar till accentmagasin.se. Sedan i våras är antalet unika besökare upp med närmare 50 procent och vi landade i oktober på drygt 7 200, vilket är nytt rekord.

Räknar man per vecka är det fortfarande kongressveckan i somras som står för rekordet (1 940 unika besökare), men vi börjar närma oss den siffran även under helt vanliga nyhetsveckor. De två sista veckorna i oktober hade vi 1 821 respektive 1 861 unika besökare.

Rekord är alltid roligt och det är ingen tvekan om att siffrorna går åt rätt håll. Men är det bra eller dåliga siffror egentligen? Frågan är inte så enkel att svara på – det är inte självklart vilka sajter vi bör jämföra oss med. Aftonbladet rapporterar till exempel 5,7 miljoner unika besökare sista veckan i oktober… Debattsajten Newsmill hade 67 000 samma vecka. Tidningen Dagen hade 32 700.

En kanske mer relevant jämförelse är kanske Tidningen Veteranen som ges ut av Sveriges Pensionärsförbund. De låg under sista veckan i oktober på 2 560 unika besökare – men då ska man veta att de har 262 000 medlemmar, jämfört med IOGT-NTO:s ca 31 000. Bland andra organisationstidningar kan nämnas Jusektidningen (3 727) och Kyrkans Tidning (5 833).

Slutsats? Att vi ligger ganska hyfsat till och att vårt mål att nå 3000 unika besökare per vecka är högst rimligt. Kanske rent av lite försiktigt.

Sedan vi startade accentmagasin.se för snart tre år sedan har antalet besökare ökat stadigt, man kan i princip se en fördubbling varje år. Sakta men säkert är det fler och fler som hittar till oss, samtidigt som vi bygger ett allt större arkiv av artiklar som sökmotorerna hittar och leder folk till. Vi ser också att spridningen via sociala medier, framför allt Facebook, har gett oss mycket trafik det senaste året.

Det finns också några enskilda grejor som gett oss fler besökare över en natt. Vår granskning av Pool Media var en sådan. I första vändan blev det en ganska stor grej lokalt i Örebro vilket gav oss mycket besök. Något halvår senare gjorde SVT en liknande granskning vilket gjorde att ännu fler hittade våra artiklar. Vid varje sådant tillfälle ser vi förstås en rejäl spik i statistiken, men vi ser också att antalet besök stabiliseras på en högre nivå efter spiken än innan. En del av de som upptäcker oss den vägen blir intresserade nog för att återkomma.

I efterhand kan vi konstatera att livesändningarna och bevakningen av IOGT-NTO:s kongress i somras verkar ha fungerat på ett liknande sätt – vi slog besöksrekord under veckan, men landade på en högre nivå även efter kongressen.

Nu måste vi bara se till att ha breaking news varje vecka framöver. Då jäklar ska ni få se på besöksrekord.

Mer från Accent