Alkoholfria alternativ

Studie: Unga gör ingen skillnad på reklam för alkohol och alkoholfritt

Associationerna går direkt till alkohol även när ölen är alkoholfri.

Tonåringar gör ingen skillnad på om ölreklamen de ser är för en alkoholfri sort eller inte. Det menar en ny australisk studie som tittat på vad unga uppfattar av alkoholföretagens reklam. Det skriver Medical Xpress.

– Vår senaste studie visar att tonåringar klassificerar alkoholfria drycker som en slags alkoholdrycker, snarare än som exempelvis en läsk, säger studiens huvudförfattare Ashlea Bartram.

Alkoholfria alternativ till öl, vin och sprit blir allt populärare och synligare. Men Ashlea Bartram menar att de här produkternas synlighet i marknadsföring eller i affärer riskerar att vara lika skadlig för unga som om de hade innehållit alkohol.

– Det finns ett väletablerat samband mellan hur ofta unga exponeras för alkoholreklam och deras konsumtionsmönster. Ju mer alkoholreklam en ung person ser, desto mer alkohol tenderar hon att konsumera, säger hon.

Alkoholföretagens alkoholfria alternativ marknadsförs ofta under samma namn som deras vanliga produkter och de strävar oftast att efterleva alkoholprodukterna i smak och utseende. Men eftersom de inte innehåller alkohol omfattas de inte av samma marknadsföringslagar som alkoholdrycker. Det finns inte heller några åldersgränser för att köpa alkoholfria produkter.

Forskarna undersökte hur 300 unga i åldern 15 till 17 reagerade på bilder som föreställde läsk, alkoholdrycker, alkoholfria varianter av de dryckerna. Deltagarna skulle sedan uppge ifall bilden fick dem att tänka på alkohol.

Resultatet visar att över 90 procent av bilderna på alkoholfria versioner av traditionellt alkoholhaltiga drycker fick de unga att tänka på alkohol. Samma siffra för bilderna på läsk var 5,2 procent. I studien fanns även alkoholfria ölsorter som inte tillhörde ett resan befintligt ölmärke. Men även dessa bilder väckte associationer till alkohol i 85,6 procent av fallen.

– Det gick generellt snabbare för dem att identifiera bilderna på redan befintliga alkoholmärken än de märken som skapats för en alkoholfri produkt. Men överlag var det tydligt att de allra flesta av produkterna fick de unga att tänka på alkohol, säger Ashlea Bartram.

Hon ser resultatet som ett argument för att reklamen för de alkoholfria alternativen måste regleras för att skydda unga.

– Unga som börjar dricka tidigt löper större risk att ha ett skadligt drickande eller utveckla ett beroende senare i livet.

Alkoholfria varianter av öl, vin och sprit riskerar att normalisera alkoholkonsumtion bland unga, menar Ashlea Bartram.

– När gränserna mellan alkoholen och dess alternativ suddas ut måste folkhälsoarbetet fortsätta att ha ungas bästa i fokus, säger hon.

Mer från Accent