Förorten Colombo Torey ligger inträngd mellan Jaffnas stadskärna och indiska oceanens kust. Tomterna bär fortfarande spår efter en översvämning som drabbade området för två veckor sedan. Fram till 2012 kontrollerades orten av Sri Lankas militär, men efter det har ett 80-tal tamilska familjer som tidigare var på flykt från inbördeskriget kunnat flytta tillbaka.
– Kriget påverkade mig mycket när jag var ung. Min första man dog 2006, det var en svår tid, säger Rexmen Sivaselvi, vars tomt ligger halvt under vatten.

Hon flyttade hit och gifte om sig 2012 och även om hon gillar Colombo Torey och sina grannar så har det bitvis varit svårt.
– Min nya man brukade dricka och blev ofta våldsam, säger hon.
Efter att dottern gick med i IOGT-NTO-rörelsens samarbetspartner Adics barngrupp har de haft många samtal om alkoholen, och han har börjat dricka mindre. Istället har han kunnat lägga pengar på att bygga ut huset.
– Tjänar han 100 kronor på en arbetsdag så går det mesta till hushållskassan, men 20 kronor behåller han fortfarande för att köpa alkohol.

25,6 procent av Sri Lankas befolkning tillhör folkgruppen tamiler. De har ett eget språk, en kultur som ligger närmare den indiska och är ofta hinduer eller muslimer. De är framförallt bosatta i de norra och östra delarna av landet. Under flera decennier pågick en väpnad konflikt mellan regeringen och en tamilsk utbrytargrupp. 2009 fick konflikten ett brutalt slut när regeringsstyrkorna nedgjorde den tamilska guerillan LTTE helt och hållet.
Tiden efter att en väpnad konflikt är ofta sårbar. Sara Heine är författare till en rapport om sampelet mellan krig och alkohol.
– När ett land öppnas upp igen efter en konflikt så behöver man få in kapital. Det ser vi tydligt i många länder att man öppnar dörren på vid gavel för investeringar från alla möjliga företag, bland annat alkoholindustrin.
Trauman från ett krig ökar också risken att stora delar av befolkningen söker sig till olika substanser för att få sina känslor under kontroll.
– I studier har man jämfört hur kriget påverkat människors trauma och stress jämfört med tsunamin 2004. Tsunamin var en enorm katastrof men ändå gav den inte samma generella trauma. Kriget utsatte alla för återkommande trauman under lång tid.
I de tamilska områdena var alkoholen hårt reglerad under kriget. Efter kriget satsade ölmärket Lion stort i just de områdena.
– Lion Beer rapporterade 2011 en försäljningsökning på 70 procent, främst i de norra och östra delarna av Sri Lanka. En sådan ökning spär såklart på de problem som redan finns, säger Sara Heine.

Mellan 1998 och 2017 ökade alkoholkonsumtionen i Jaffna med i motsvarande två liter ren alkohol per person och år procent enligt siffror från Adic. Procentuellt är det den största ökningen i landet.
De lankesiska tamilerna exponeras också för mer marknadsföring av alkohol då de i större utsträckning tar del av indisk kultur, där det speciellt i filmer är vanligt att visa upp alkohol.
– Filmerna har ofta en hjälte som kan uträtta alla möjliga sorters stordåd medan han dricker alkohol, säger Nidarshana Selladurai, projektaansvarig på Adic.
Adic har jobbat för att nå ut till den tamilska gruppen på olika sätt och funnit att ljud och bild generellt fungerar bättre för att nå fram än texter eller informationsmöten.

I byn Kaakaithivu utanför Jaffna driver Adic en dramagrupp för barn för att nå ut med budskap om riskerna med alkohol. Gruppen består av ett tjugotal barn upp till tretton år som träffas för att repitera i en församlingslokal i byn. Hittills har de övat in två uppträdanden; ett om alkohol och ett om mobilberoende.
– Barn blir som besatta av telefonerna och gråter om de inte får använda dem, samtidigt bevakar apparna barns beteenden när de är online, säger Kannan Darshika.
På frågan om de själva dragit ner på sitt telefonanvändande räcker vissa av barnen upp händerna, men inte alla.
– Jag brukade tillbringa mer tid med telefonen, men jag fick ändra mig när vi gjorde föreställningen om telefonberoende, säger Raji Rajitha.

Deras uppträdanden har främst skett på offentliga platser där folk samlas, som en korsning eller en busshållplats.
– Teater ger oss en möjlighet att uttrycka oss på vårt eget språk, säger Sasikumar Kirubalini, som leder gruppen på volontärbasis.
Hälften av barnen räcker upp handen på frågan om de har problem med alkohol hemma.
– Det skapar ekonomiska problem och gör att föräldrarna bråkar, blir högljudda och stör, säger Mugundhan Swapna.
Vad var budskapet i föreställningen om alkohol?
– Drick inte! Du kommer åldras snabbare, ropar Akilan Jeevithan.
– Du kommer inte att bli poppis bland tjejer, säger Raji Rajitha.
– Du kommer bli av med vänner, säger Kannan Darshika.
– Vi vill inte bli lurade av andra att röka eller dricka, säger Akilan Jeevithan.
Vad skulle ni vilja att nästa föreställning ska handla om?
– Om när man är ung och vill studera men istället hamnar i ett ungt äktenskap, det är något som måste uppmärksammas, säger Mugundhan Swapna.

Det är inte tillåtet att gifta sig innan man fyllt 18 på Sri Lanka, men just i Kaakaithivu har det uppstått ett fenomen där flickor i 15 årsåldern gifter sig med tio år äldre män. Det sker inte på föräldrarnas initiativ utan tvärt om i ett slags uppror mot att inte få ha en pojkvän. Men konsekvensen blir ofta ett liv som hemmafru och tidiga graviditeter.
– Teater är ett effektivt sätt att sprida budskap i närsamhället eftersom man använder sig av det språk som pratas i området. Speciellt när det förs fram av barn från samma område, som förstår kulturen och frågorna som behöver tas upp, säger Nidarshana Selladurai.
Att höra något i tal för också budskapet närmare mottagaren än när man till exempel tar del av en text, menar hon.
– Det hjälper dem att förstå problemen som orsakas av alkoholkonsumtion och vilka positiva effekter man kan få av att minska på alkoholen.

Att få tid över till dramagruppen är dock inte lätt när man går i skolan.
– Man får avsätta vissa timmar eller dagar för det, men det kan vara svårt att också hinna med sina läxor och sina hushållssysslor, säger Kannan Darshika.
Men det är värt det.
– Det är roligt att träffas i gruppen, och att få klä ut sig, säger Mugundhan Swapna.
Adic har startat dramagrupper för barn i flera delar av landet. I teplantagesamhället Kotiyagalla på det lankesiska höglandet spelar en grupp skolbarn upp en pjäs. Ett av barnen har tagit på sig en mask som för en svensk inte betyder ett dugg men som för någon marinerad i tamilsk populärkultur helt uppenbart är den indiska skådespelaren Vijay.
– Han är väldigt känd och har gjort flera samarbeten med alkoholindustrin, säger Nidarshana Selladurai.

I barnens pjäs blir Vijay rekryterad av två agenter från alkoholindustrin som letar nya sätt att nå ut med sina varumärken. Resten av pjäsen tillbringar han i en tv-ruta där han uppträder samtidigt som han dricker alkohol.
– Efter inbördeskriget har alkoholindustrin riktat in sig på tamilska samhällen, speciellt via film och sociala medier, säger Nidarshana Selladurai.

Alkoholreklam är inte tillåtet i Sri Lanka, men produktplacering, sponsring och sociala medier erbjuder kryphål för industrin att nå ut med sitt budskap ändå.
– Därför har vi tecknat ett samarbetsavtal med universitetet i Jaffna för att ta fram ny kunskap om alkoholindustrins taktiker och för att höja studenternas kunskap om alkoholindustrin.
Universitets medieutbildning riktar sig till den som vill jobba med journalistik eller andra typer av kommunikation.
– De är framtidens journalister och filmproducenter. Universitetet är en mäktig aktör om man vill visa upp de här frågorna och bättre förstå hur alkoholindustrin använder sig av media, säger Nidarshana Selladurai.

Medieavdelningen leddes fram tills nyligen av professor Sivasubramaniam Raguram, som nu avancerat till dekan över hela konstfakulteten, där media ingår.*
– Medieinnehåll är något väldigt kraftfullt, det här ger studenterna möjlighet att dekonstruera budskapen och se vad som döljer sig bakom.
Han håller med om att tamilerna nås av fler alkoholbudskap än andra lankeser.
– Här får vi bara filmer från Tamil Nadu i Indien. De flesta filmer därifrån visar hur hjältar använder alkohol som ett sätt att bli mer hjältelik. Och många ser dem som förebilder, det är katastrofalt för oss.

Han hade gärna utvidgat samarbetet med Adic och spritt det till fler avdelningar på universitetet.
– Vi är öppna för det om Adic har fler idéer till samarbete.
– Vi är rätt stolta över studenterna som ingått i programmet än så länge. Vissa har blivit mer som aktivister och två av dem har stannat kvar på universitetet och undervisar, säger Nidarshana Selladurai.
En av dem är Rinoshan Selvakumar som gick ut från från medieutbildningen förra året och nu undervisar de nya studenterna på deltid. Resten av tiden lägger han på olika filmprojekt.
– Jag hade funderat på att göra något om alkohol även innan, men med Adic fick jag en plattform för att få det gjort.
Hans kortfilm var också vinnare av Adics kortfilmstävling förra året och han har märkt att kortfilmer verkar vara ett effektivt sätt att nå ut med ett budskap.
– Fler tar till sig av en kortfilm än av något nedskrivet. Har man en underhållande ton så är det ett effektivt sätt att nå ut. Det var motiverande när jag kunde se att det faktiskt nådde ut till folk.

Tamilernas relation till film är speciell menar han, och det finns ett mått av att inte riktigt kunna skilja på fiktion och verklighet.
– Tamiler gillar film och de tror att hjältarna de ser i filmer är hjältar också i verkliga livet, så hjältarna blir deras förebilder. Samtidigt förekommer det mycket produktplacering i filmer, bland annat av alkohol.
Han tror att man behöver bemöta alkoholindustrins marknadsföring med liknande strategier.
– Jag hoppas att mina kortfilmer kan skapa medvetenhet om alkoholens problem.
* Sedan Accent besökte Jaffna har professor Raguram avgått från sin post. Detta efter att han stängt av en grupp studenter som drack alkohol på universitetets campus. Studenterna svarade med att protestera utanför konstfakulteten vilket fick universitetet att häva deras avstängningar varpå professor Raguram valde att avgå. Händelsen har fått stor uppmärksamhet i tamilsk media och skapat en diskussion om alkohol på universitetet.