14 pubar i Bristol ändrade tillfälligt sitt utbud av alkoholfria alternativ i en studie från University of Bristol. Ingen av pubarna hade tidigare erbjudit alkoholfri öl på fat, men när det infördes så märkte man snabbt en förändring i besökarnas konsumtion.
Resultatet blev att barerna sålde mindre alkohol, i genomsnitt 29 liter alkoholhaltig öl mindre per vecka dvs en minskning på ungefär 5 procent enligt studien. Det rapporterar BBC.
Tappet i alkoholförsäljning vägdes upp av en ökad försäljning av de alkoholfria alternativen och pubarna förlorade inte pengar på skiftet i försäljningen.
– Genom att ge konsumenterna fler alternativ kan man samtidigt minska totalkonsumtionen på befolkningsnivå och förbättra folkhälsan, säger Angela Atwood, forskare vid Bristoluniversitetets forskningsgrupp om alkohol och tobak.
Forskarna menar att alkoholfria alternativ fortfarande inte framstår som lika lockande som de traditionella varianterna och att serveringen på fat skulle kunna vara en faktor som gör det troligare att konsumenter väljer alkoholfritt.
Barerna i studien växlade mellan att enbart erbjuda alkoholhaltig öl på fat två veckor i sträck, för att sedan även erbjuda ett alkoholfritt alternativ under två veckor. Totalt pågick försöket i åtta veckor.