Nykterhet

Missnöje med IOGT:s varumärke

Deltagarna vid seminariet om IOGT Internationals varumärke presenterar hur de tror att IOGT:s målgrupper skulle uppfatta frasen "Life set free". Foto Joanna Wågström

”Life set free – Together ”. Så kan IOGT Internationals banderoller, visitkort och skyltar se ut i framtiden, om styrelsen får som den vill. Men förslaget, som presenterades på kongressen, var inte populärt hos deltagarna. De vill att budskapet ska skrivas om.

Under ett och ett halv års tid har en arbetsgrupp tillsammans med en svensk varumärkesstrateg, Anders Pihlström, försökt att reda ut vad IOGT International är och står för. Resultatet presenterades under ett seminarium på världskongressen i Norge.

Kärnan i IOGT hade sammanfattats med orden: ”Life set free – Together”. Ett budskap som många deltagare vid kongressen inte kunde identifiera sig med. Däribland den svenska delegationen.

– Vilken organisation som helst i hela världen skulle kunna ha den här meningen. Den säger ingenting om det som gör IOGT unikt – nykterheten, säger Anna Carlstedt, IOGT-NTO:s förbundsordförande i Sverige och en av de svenska delegaterna på kongressen.

När deltagarna diskuterade i grupper hur frasen skulle uppfattas av IOGT:s målgrupper hördes många kritiska röster.

– Om vi säger att det här är vad IOGT står för så kommer målgruppen att fråga vad det innebär. Sedan kommer de att fråga varför vi har utelämnat alkoholen och om det är för att vi skäms, sade Priska Hauses från IOGT i Schweiz när hon gick upp i talarstolen för att presentera de slutsatser som hennes arbetsgrupp kommit fram till.

Och andra grupper stämde in. ”Life set free”, är för brett.

– Det finns ingen länk till IOGT, sade Muharami K Seif, från Sober, Tanzania.

När IOGT Internationals ordförande Sven-Olov Carlsson och varumärkesproffset Anders Pihlström annonserade att de behövde tio minuter för att prata om det som kommit fram var det många som trodde att frasen ”Life set free” skulle begravas.

Så var inte fallet.

– Det här är inte en slogan, det är en plattform, en slutsats. ”Life set free” ska aldrig stå för sig själv, det kommer tillsammans med era argument, sade Anders Pihlström efter att de tio minuterna passerat och gav deltagarna en ny diskussionsuppgift kring just de orden.

Vilket ytterligare ökade missnöjet.

– De tog inte hänsyn till vad som har kommit fram. Vi kan inte fortsätta jobba med de här orden när vi inte vill ha dem, säger Anna Carlstedt.

– De borde ha kommit ut och sagt att vi har hört vad ni har sagt och vi måste titta närmare på detta, säger Stefan Bergh, som är generalsekreterare för IOGT-NTO i Sverige och en av de svenska delegaterna.

Under fredagen kommer frågan om IOGT:s varumärke tas upp för röstning i kongressen, som en del i IOGT Internationals identitets- och handlingsplan för nästa mandatperiod. Om ”Life set free” överlever röstningen återstår att se.

Joanna Wågström

Mer från Accent