Gårdsförsäljning

Så vill S genomföra gårdsförsäljning med bevarat monopol

Med en app hoppas partiet kunna öka försäljningen hos småskaliga alkoholproducenter samtidigt som det svenska alkoholmonopolet bevaras.

Lena Hallengren, Socialdemokraternas gruppledare i riksdagen och Fredrik Lundh Sammeli, vice ordförande i socialutskottet presenterade under onsdagsförmiddagen ett nytt förslag från Socialdemokraterna om hur gårdsförsäljning av alkohol skulle kunna se ut.

Grunden i förslaget är att ge Systembolaget i uppdrag att utforma ett gårdsförsäljningssortiment med produkter från småskaliga svenska och europeiska producenter.

– Via en gårdsförsäljningsapp ska man sedan kunna beställa varor ur sortimentet som levereras av Systembolaget, säger Fredrik Lundh Sammeli.

Socialdemokraterna bedömer att det här skulle bemöta besöksnäringens önskemål om en gårdsförsäljning av alkohol. Det skulle göra det möjligt för en konsument att köpa alkoholen i samband med en provsmakning hos en lokal producent. Samtidigt ser man till att det är Systembolaget som står för den faktiska försäljningen.

– Vårt förslag kan genomföras omgående och vara på plats i närtid. Vi vill också att se över möjligheten för lokala producenter att bli ombud för Systembolaget så att de kan lämna ut sina egna och andras produkter, säger Fredrik Lundh Sammeli.

Lena Hallengren förklarade under presskonferensen varför gårdsförsäljningen riskerar att fälla det svenska alkoholmonopolet.

– Det svenska alkoholmonopolet bygger på att bara Systembolaget får sälja alkoholhaltiga drycker över 3,5%. Öppnar vi upp för andra försäljare så har vi frångått grunderna i ett monopol. Eftersom alla försäljare i EU ska behandlas lika kan det svenska alkoholmonopolet då utmanas i EU-domstolen vilket skulle kunna leda till att alla europeiska aktörer får lov att sälja alkohol på den svenska marknaden – då är det svenska alkoholmonopolet avskaffat.

Hon riktade också en känga mot regeringspartiernas arbete för gårdsförsäljning av alkohol.

– Moderater och sverigedemokratiska politiker verkar märkligt obrydda inför de här konsekvenserna. En misstanke är att man kanske tycker att alkohol mycket väl skulle kunna säljas i mataffären. Det är en åsikt man kan ha men då får man vara öppen med det så att det kan debatteras.

Lena Hallengren menar att man med alkoholmonopolet riskerar att bli av med sitt viktigaste verktyg inom folkhälsopolitiken.

– Om regeringen skulle lägga fram ett förslag som gör att monopolet faller så har vi förlorat vårt viktigaste verktyg i arbetet för folkhälsa och för att begränsa tillgängligheten för unga att köpa alkohol.

Fredrik Lundh Sammeli instämmer:

– Öppnar du upp för en parallell försäljning vid sidan av Systembolaget så har du inte längre ett monopol och vi vet att vinproducenter ute i Europa följer det här och är beredda att utmana monopolet.

Mer från Accent