
Alkoholindustrin är inte bara en av världens mest lukrativa branscher – den är också starkt koncentrerad till ett fåtal globala aktörer. Enligt Kantar Brandz:s senaste ranking är kinesiska Moutai världens mest värdefulla alkoholdrycksmärke, följt av Corona, Budweiser och Heineken. Moutai, som tillverkar den kinesiska spritsorten baijiu, har ökat sitt varumärkesvärde med hela 529 procent sedan 2012 och är nu den obestridda ettan bland alkoholmärken globalt. Det skriver Beverage Daily.
I ölsegmentet behåller Corona förstaplatsen för andra året i rad. Med märken som Michelob Ultra, Budweiser och Stella Artois dominerar ölgiganten AB InBev listan med åtta av de tio mest värdefulla ölmärkena.
Samtidigt visar listor över de rikaste individerna inom dryckessektorn att ägandet är fördelat mellan några få förmögna familjer och företagsimperier. Bland de mest förmögna inom dryckesvärlden är Charlene de Carvalho-Heineken och hennes make Michel de Carvalho, med en sammanlagd förmögenhet på motsvarande 180 miljarder kronor. De kontrollerar cirka 23 procent av Heineken-koncernen, världens näst största bryggerigrupp. Det rapporterar The Drinks Business.
Bland övriga miljardärer i branschen märks Glenn Gordon och hans familj, som äger William Grant & Sons, producenten bakom bland annat whiskyvarumärket Glenfiddich. Deras förmögenhet uppskattas till cirka 88 miljarder kronor. På listan finns också Alejandro Santo Domingo som tidigare ägde SAB Miller och som nu sitter i AB Inbevs styrelse med ett ägande värt 14 miljarder kronor i bolaget.
Tillväxten i sektorn tycks inte avta, trots en växande alkoholfri trend i västvärlden. Enligt analysföretaget IWSR:s prognoser förväntas den globala alkoholkonsumtionen fortsätta öka med 164 miljarder kronor under de kommande fem åren och med hela 349 miljarder kronor till år 2034. Drivkrafter bakom utvecklingen är ökad efterfrågan i Asien samt premiummärkens starka ställning i USA och Europa. Enligt prognosen väntas Indien, Brasilien och Mexiko bli viktiga marknader för alkoholindustrin under de kommande tio åren.