Den filantropiska stiftelsen och Bill och Melinda Gates har köpt 3,8 procent av Heineken. Ett företag som bidrar till ökad alkoholkonsumtion och fattigdom i världen. Genom köpet underminerar de sin trovärdighet i hälsofrågor menar nykterhetsorganisationen Movendi.
– Bill och Melinda Gates stiftelse investerar jättemycket i global hälsa och mot fattigdom. Genom köpet får ju stiftelsen ett intresse av profitmaximering för Heineken. Det blir motstridiga intressen, säger Maik Dünnbier, ansvarig för strategi och påverkansarbete på Movendi.
Han undrar vad stiftelsen kommer att stödja framöver.
– Kommer de att vilja investera i evidensbaserade åtgärder för att bekämpa fattigdom? Det är ett område där alkohol är ett avgörande hinder. Heineken har ett intresse av att öka alkoholkonsumtionen för att sälja så mycket som möjligt. Det måste Bill Gates i så fall se förbi.
Ett annat stort problem enligt Maik Dünnbier är att makarna Gates stiftelse donerar pengar till Världshälsoorhganisationen, WHO.
– De donerar väldigt mycket till WHO, men WHO behöver ha brandväggar mot filantropiska organisationer som har intressen i alkoholindustrin, säger han.
Kan det vara så att Bill Gates inte känner till alkoholindustrins roll i att hålla människor kvar i fattigdom och hindra utveckling?
– Det är möjligt att han inte vet tillräckligt, men bilden han ger av sig själv är att han är en påläst person. Att någon som är engagerad i fattigdom och global hälsa skulle ha missat alkoholens roll är inte trovärdigt.
I pressmeddelandet skriver Movendi International att de hoppas att han läst boken Heineken in Africa. Har ni skickat honom ett exemplar?
– Nej, men det är en bra idé. Det ska vi göra, tillsammans med vårt uttalande.
Ur Movendi Internationals uttalande:
”Vi uppmanar Mr Gates och Bill och Melinda Gates stiftelse att bättre informera sig om den globala bördan av alkohol, att ompröva om de vill tjäna på Big Alcohol och att dra tillbaka son investering i öljätten Heineken.”
Köpet kostade Bill Gates och stiftelsen tillsammans 902 miljoner dollar.