För många verksamheter var 2020 ett katastrofår, dock inte för IOGT-NTO:s medlemstidning Accent. Rekordmånga besökare hittade till Accent på webben. I genomsnitt hade accentmagasin.se 33 563 unika besökare per månad under 2020.
– Det är förstås glädjande siffror. De ger redaktionen extra energi att hålla hög ambitionsnivå och att fortsätta utveckla Accent, säger Ulrica Ambjörn, chefredaktör och ansvarig utgivare.
– Vi är en liten tajt redaktion på tre medarbetare, så det bygger på att alla tar självständigt ansvar för såväl innehåll som utveckling. Det innebär ett prestigelöst samarbete, och att allas kunskap och kreativitet tas tillvara.
Ökningen är inte extrem, snarare har den varit stadig sedan mätningarna startade 2013. Då hade sidan drygt 135 000 besök.
Populäraste sidan 2020 var startsidan. Det kan tyckas självklart, men om läsarna kommer via Facebook, Twitter, eller länkar de fått skickade till sig så hamnar de inte på startsidan. Många besökare på första sidan tyder på att fler går vidare och läser fler artiklar, eller att de har sökt sig till Accent på egen hand.
Även Accents nyhetsbrev har slagit rekord. I augusti passerades den magiska gränsen 1 000 prenumeranter. Fredagen den 13 november nåddes den dittills högsta toppen, 1 118. Veckan därefter fick alla IOGT-NTO-medlemmar som uppgivit sin mejladress (vilket är knappt hälften av medlemmarna) erbjudande om att få nyhetsbrevet. Idag når det 11 627 personer, vilket bidrar till att läsningen fortsätter öka.
– Besparingskrav har gjort att Accent kommer ut med färre pappersutgåvor. Webben, där vi publicerar nyheter under hela veckan, har därmed blivit ännu viktigare. Nyhetsbrevet som skickas med mejl varje fredag är ett oslagbart sätt att nå medlemmarna, och ett bekvämt sätt för mottagaren att få en aktuell nyhetssammanfattning, säger Ulrica Ambjörn.
– Vi hoppas att fler hittar till nyhetsbrevet och väljer att prenumerera. Det kostar inget och det är lätt att avsluta sin prenumeration.