Systembolaget

Systembolaget ska sälja billig öl trots kritiken

I november kritiserades Systembolaget från flera håll för sina planer på att sälja billig öl. I höst kommer ölen ändå att finnas i butik, om än en krona dyrare.

Det var i november förra året som Systembolaget skickade en lanseringsplan för att sondera möjligheten att hitta en öl i lägre prisklass som inte skulle kosta mer än 6:90 till kund. Det utlöste en rad protester från såväl IOGT-NTO och alkoholforskare som från ölproducenter.

Efter kontakter med leverantörer, och synpunkter från andra intressenter har Systembolaget kommit fram till att priset istället kommer att bli 7:90. Det är 50 öre mindre än den billigaste ölen säljs för idag.

– Vi har gjort två offertförfrågningar, en på en svenskproducerad ljus lager och en på en producerad i annat land i EU. Båda ska vara av typen ljus lager, säljas i 33 cl burk och ha en alkoholhalt mellan 5,0 och 5,3 volymprocent alkohol och kosta mellan 7 kronor och 7:90. Och då vet vi av erfarenhet att priset kommer att landa på 7:90, säger Lennart Agén, presschef på Systembolaget.

Men ni fick ju stark kritik när det blev känt att ni ville börja sälja lågprisöl. Varför gör ni det ändå?

– Det finns en stor kundefterfrågan. Ljus lager står för 90 procent av ölförsäljningen och är vår största produkt. Och vi hoppas att det lite lägre priset ska få kunderna att välja att köpa 33 cl istället för 50 cl. Då konsumerar de ju mindre alkohol. Redan idag säljer vi öl i 50 cl förpackning som har ett lägre literpris än det här, säger han.

Är ni inte oroade över vilka som kommer att köpa den billiga ölen?

– De kunder som dricker väldigt mycket, kanske för mycket, köper inte öl i den här alkoholstyrkan. De vill ha öl med 7–8 procent alkohol.

Är det inte risk att ungdomar kommer att tilltalas av billig öl?

– De ska ju vara minst 20 år för att handla. Och den här ölen blir bara 50 öre billigare per burk än den billigaste vi har idag. 

Sven Andréasson, alkoholforskare och professor i socialmedicin vid Karolinska institutet, sa i november att han var orolig för konsekvenserna.
– Sänker man priset påverkas försäljningen och konsumtion och skador ökar, sa han då till Accent och efterlyste en analys av effekterna.

Ordförande i Sveriges oberoende bryggerier var också kritisk.
– Det är den billigaste alkoholen som är allra skadligast för folkhälsan, sa han då till Beernews.

IOGT-NTO:s ordförande Johnny Mostacero hävdade att sänkt pris på starköl underminerar den svenska alkoholpolitiken.

– Lågprisöl är en hälsofara som leder till ökad konsumtion och därmed ökade skador för såväl individ som samhälle. Konsekvenserna av en ökad konsumtion är mer och grövre våld i samhället, högre kostnader för sjukvård och rättsväsende, barn som far illa och ökade ohälsotal, sa han då till Accent.

Den billiga ölen kommer att börja säljas i butik under hösten. 

Mer från Accent