Starköl och vin bör kunna säljas i livsmedelsbutiker, föreslår de finländska dagligvaruhandlarna och anför konkurrensskäl. Samtidigt visar en undersökning att införseln till Finland minskat mätt i ren alkoholprocent.
Sedan årsskiftet har reglerna för alkoholreklam stramats åt i Finland. De nya reglerna innebär förbud mot reklam även för lättdrycker på allmän plats, i sociala medier och i TV före klockan 22.
Debatten om cannabis skiljer sig mellan de nordiska länderna. I Sverige är forskare mindre villiga att delta. Det framkom under ett nordiskt seminarium i Stockholm på fredagen.
Finland tar ett stort kliv mot förbud för alkoholreklam i sociala medier. Tillverkare tillåts inte längre använda Facebookinlägg i kommersiella syften. I Sverige finns inga liknande planer.
Forskning på hur andra påverkas av någons alkoholkonsumtion är relativt nytt i Norden. Nu ska forskningen organiseras så att samverkan och jämförande studier underlättas.
Alkoholreklam på offentliga platser är snart ett minne blott i Finland. Presidenten har stadfäst ett regeringsförslag som från första januari 2015 gör sådan reklam olaglig.
Finländska köpmän tar nu EU till hjälp för att försöka "rädda kvar" mellanölet i butikerna. Att begränsa försäljningen enbart till Alko vore ett brott mot EU-rätten, menar organisationen Finlands Dagligvaruhandel.