Idag inviger infrastrukturminister Tomas Eneroth den första utrustningen för automatiserad nykterhetskontroll, så kallade alkobommar, i Göteborgs hamns energihamn.
Redan nästa år kan alkobommar bli verklighet i svenska hamnar. Regeringen satsar 78 miljoner på både mobila och fasta stationer för att förbättra trafiknykterheten.
För två år sedan invigdes automatiska alkobommar för nykterhetskontroller i Frihamnen i Stockholm på initiativ av MHF. Men det senaste året har de stått oanvända. Trafikverket utreder nu frågan.
Just nu är MHF, Motorförarnas helnykterhetsförbund, ute på turné i sydöstra Sverige med en mobil anläggning för nykterhetskontroll. Tanken är att skapa intresse för detta smidiga sätt att kontrollera förares nykterhet.
I förra veckan presenterade MHF en utvärdering av försöket med alkobommar. Resultaten är positiva och nu ställer sig Sveriges Åkeriföretag bakom kravet på att införa försöket permanent.
Polisen har inte resurser att ta hand om alla rattfyllerister som fastnar i Frihamnens alkobommar. I fortsättningen kanske bommarna bara används i perioder.