Trafik

Alkobommar föreslås i Sveriges största hamnar

Trafikverket föreslår att alkobommar införs i 23 svenska hamnar plus på Öresundsbron. Det är betydligt fler än de fem som regeringen bett verket utse.

Trafikverket har på regeringens uppdrag utrett i vilka hamnar det kan passa att införa så kallade alkobommar. Uppdraget var att hitta fem lämpliga hamnar, men Trafikverket föreslår i stället att bommarna placeras i alla hamnar som trafikeras av stora bilfärjor samt på Öresundsbron. Det rapporterar Sveriges Television.

– Det tycker vi är kalas. Jättebra att de tar med Öresundsbron också, säger Göran Sydhage, vd för Motorförarnas helnykterhetsförbund, MHF, till Accent.

En tidigare utredning ansåg att alkobommar inte gick att införa i svenska hamnar. I början av 2016 lämnade MHF in en egen utredning som visade att det visst var möjligt.

– Vi föreslog 16 hamnar. Anledningen till att vi inte förslog alla 23 var utrymmesskäl. Det finns vissa hamnar där det kan bli svårt att genomföra, säger Göran Sydhage.

Att Trafikverket föreslår att bommarna ska placeras i alla hamnar beror på konkurrensskäl.

– Det var något som vi också påpekade, att om en hamn får bommar så måste även närliggande hamnar få. Annars kan rederierna styra om sin trafik, säger Göran Sydhage.

Bommarna fungerar så att föraren blåser i ett munstycke och är promillehalten för hög så går inte bommen upp. Då tillkallas polis eller tulltjänsteman som kan kontrollera nykterheten. På försök har Motorförarnas helnykterhetsförbund, MHF, haft alkobommar uppställda i hamnar i Göteborg och Stockholm, men sedan slutet av 2015 står de oanvända på grund av att tullen och polisen inte anser sig ha resurser att komma om någon blåser rött.

– Det är argument som vi inte förstår. Det är ett väldigt marginellt problem. Det behöver inte ens finnas en polis på plats bara det finns en patrull i närheten som kan komma på fem minuter, så är det okej, säger han.

Skulle det inte finnas någon så är det bara att låta bommarna stå öppna.

– När försöket i Värtahamnen pågick skedde ett guldrån på Östermalm. Då drog poliserna som en avlöning och då var det ju bara att öppna bommarna. Det är inget problem, säger han.

Det är också vad Trafikverkets utredare Lennart Kallander föreslagit. Han anser att de kan fungera ungefär som fartkamerorna gör idag, det vill säga att de finns i alla hamnar, och resenärerna inte vet om de kommer att vara igång eller inte.

Vill du läsa mer om alkohol och andra droger? Prenumerera kostnadsfritt på Accents nyhetsbrev och få veckans nyheter direkt i din mejlbox:

Din e-post

»

Mer från Accent