Trafik

16 rattfyllerister stoppade
av alkobommar

Under den första veckan stoppades 16 rattfyllerister av MHF:S alkobommar i Stockholms Frihamn.

Förra torsdagen startade MHF ett försök med alkobommar i Stockholms Frihamn. Sedan dess måste alla bilförare blåsa för att komma ut ur hamnen. I onsdags stoppades hela 9 personer och totalt stoppades 16 stycken den första veckan.

Hittills idag har fyra personer fastnat bakom bommen.

– De fyra kom med båtarna från Riga respektive Tallinn, säger Arne Winerdal, vd på MHF.

Vet de inte om att de ska blåsa när de åker av?

– Jo, det vet de. Vi har information uppsatt på tolv språk på båtarna, säger han.

Han är glad att MHF fått polisens förtroende att genomföra försöket.

– Det är ett helt unikt projekt. Det är första gången en folkrörelse tillåts stoppa trafiken. Men vi ser det som vår uppgift att gå före och visa vägen. Vi visar hur man gör och att det fungerar. Sedan hoppas vi förstås att samhället tar över så snart som möjligt och att det här blir permanent utrustning i alla hamnar, säger han.

Även om projektet är unikt så har MHF varit med och drivit fram utvecklingen på liknande sätt vad gäller polisens trafikkontroller.

– På 1950-talet lät polisen misstänkta rattfyllerister balansera på en linje. MHF tog hit folk från USA som visade apparatur för att mäta promillehalten genom blodprov. Sedan dess har vi ständigt varit med och drivit på den tekniska utvecklingen av polisens utrustning, säger han.

Den tekniska utvecklingen har också varit en förutsättning för bommarna.

– Att vi inte kunnat sätta upp sådana här tidigare beror på att det handlar om tekniskt avancerad utrustning. Här behövs inget munstycke som man sätter i munnen. Här puffar man i en tratt som inte behöver bytas mellan varje förare. Den är mycket känsligare och mäter mer exakt än den utrustning som finns i alkolåsen, säger han.

Försöket i Stockholm är det andra försöket med alkobommar i Sverige. Det ska pågå året ut.

– Vi hade ett försök i Göteborg, men då var det bara de två lastbilsbommarna som testades. De är nu flyttade till Stockholms Frihamn och har kompletterats med fyra personbilsbommar, säger Arne Winerdal.

Under den här första tiden har MHF haft personal på plats i frihamnen, men så är det egentligen inte tänkt.

– Nej, vi har ett ackrediterat labb i Tibro där det sitter folk och tittar på skärmar där bilder från bommarnas övervakningskameror visas. Så snart en bom inte går upp ringer de tullen eller polisen på plats i Frihamen, som tar föraren åt sidan och kontrollerar promillen med annan utrustning, förklarar Arne Winerdal.

Han är nöjd med genomslaget försöket har fått.

– När den förste föraren åkte fast var det 500 000 som såg vårt inlägg på Facebook. Lika många beräknas ha sett det i media. Det är bra. Vi vill jobba med opinion, teknik och samhällsförändringar, säger han.

Han har goda förhoppningar att försöket ska permanentas.

– När vi invigde bommen var Anders Ygeman (idag utsedd till inrikesminister) där och lovade att innan mandatperiodens slut ska alla Sveriges hamnar vara utrustade med alkobommar, säger han.

Mer från Accent