Finland

Finland: Alkos försäljning sjunker efter lagändring

Samtidigt utmanas den nya lagen av alkoholindustrin på EU-nivå.

Under juni och juli har försäljningen på det finska alkoholmonopolet Alko minskat jämfört med samma månader förra året. Försäljningen sjönk med 8 respektive 7,6 procent jämfört med juni och juli 2023.

– Det finns 12 gånger så många mataffärer som Alkobutiker och deras öppettider är 20 procent mer omfattande. Det kommer såklart avspeglas i vår försäljning, säger Tuula Sillanmäki, chef för Alkos kundrelationer i ett uttalande.

Alko skriver att minskningen rör sig inom förväntade nivåer efter att Finland i juni ändrade sina regler kring alkoholförsäljning och började tillåta starkare typer av alkohol i vanliga mataffärer. Minskningen var som allra mest märkbar direkt efter lagändringen men har sedan dess planat ut något. Alko räknar med monopolets försäljning minskar med 6 till 10 procent under de första 12 månaderna med den nya lagen, men menar att det än så länge är för tidigt att dra några slutsatser om den nya lagens konsekvenser.

Den kategori där tappet syns som mest är rödvin, som minskat med 10 procent. Försäljningen av vin i stort och sprit minskade med 8 procent vardera och försäljningen av öl, cider och blanddrycker minskade med 2 procent i juli. Samtidigt ökade försäljningen av alkoholfri öl.

Lagändringen har också lett till klagomål till EU-kommissionen, hittills från två branschorganisationer för bryggare, rapporterar Yle.

SpiritsEurope, en brachorganisation med 31 medlemmar från 24 olika länder och baserad i Belgien, anser att den nya lagen utgör ett hinder för utländska företag på den finska marknaden.

En tredje organisation, Finlands Federation of the Brewing and Soft Drinks Industry, förbereder sig att lämna ett klagomål. De anser att lagen diskriminerar baserat på tillverkningsmetod. Sedan 10 juni får drycker med upp till 8 procent alkohol säljas i mataffärer, men bara om de tillverkats genom fermentering – inte destillering.

Syftet med regeln om destillerade produkter var att alkoläsk inte skulle kunna säljas i mataffärer, vilket man hoppades skulle skydda unga. EU-kommissionen har redan innan lagen trädde i kraft kritiserat att destillerade produkter inte omfattades, men Finland valde att ha kvar undantaget.

Mer från Accent