IOGT-NTO i Sydostasien

Ny lag motarbetades av alkoholindustrin

Den 1 januari trädde Vietnams nya alkohollag i kraft. Men efter ansträngningar från alkoholindustrin blev lagen urvattnad anser Johan Bengtsson, IOGT-NTO-rörelsens kontor i Sydostasien.

I somras antogs en alkohollag i Vietnam som innebär 18-årsgräns på köp av alkohol och nolltolerans mot alkohol i trafiken. Men storskaliga insatser för att minska alkoholkonsumtionen blev det inte, mycket på grund av alkoholindustrins påtryckningar.

IOGT-NTO-rörelsen har varit involverad i Vietnams alkoholpolitik sedan 1996, framför allt för att stödja utvecklingen av en alkoholpolicy. Men efter att ha kommit i kontakt med en lokal grupp som senare kom att bilda IOGT Vietnam, etablerade man arbete på plats 1998.

Johan Bengtsson är programhandläggare på IOGT-NTO:s regionskontor i Chiang Mai och har följt utvecklingen i Vietnam under flera år.

– Sen 2006 har många internationella bolag börjat komma in. Framförallt ölbolag, öl är det man dricker mest i Vietnam.

91 procent av alkoholen som konsumeras i Vietnam är öl och mellan 2010 och 2016 ökade konsumtionen från 4,7 liter ren alkohol per person och år till 8,3 liter.

Siffran blir extra oroväckande när man bara tittar på de individer som faktiskt dricker alkohol, eftersom en stor del av befolkningen inte dricker alls. Då hamnar konsumtionen på 22,8 liter ren alkohol per person och år enligt siffror från WHO.

– Och det är ju en konsumtion som är farlig för dem själva, deras familjer och för samhället i stort. Och man har väldigt mycket alkoholrelaterade problem i Vietnam idag, säger Johan Bengtsson.

Bland de som dricker alkohol så dricker män nästan tre gånger så mycket som kvinnor.

– Det finns en förväntan på män i Vietnam att dricka. Man brukar säga att en man utan alkohol är som en flagga utan vind, säger Johan Bengtsson.

Men det betyder också att det finns en stor grupp Vietnameser som inte dricker alkohol och därmed utgör en marknad att expandera på. Detta i kombination med en liberalisering och ekonomisk utveckling har gjort Vietnam till en inkörsport till ASEAN, Association of Southeast Asian Nations, för alkoholindustrin.

– De är väldigt aggressiva när det gäller att öka konsumtionen, se till att det blir möjligt att marknadsföra sig och sprida sina produkter, säger Johan Bengtsson.
– De gör speciella produkter för att attrahera kvinnor. Men i Vietnam är det ganska traditionellt att kvinnor inte ska dricka.

Enligt Johan Bengtsson är även företagens CSR-arbete (Corporate Social Responsibility) en cynisk del av deras strategi i sydostasien.

– De sammarbetar med myndigheter genom trafiksäkerhetskampanjer och annat för att visa upp att de gör något gott. Men det de gör är för att öka sin försäljning. De vill minska skadeverkningarna utan att minska drickandet.
Enligt Johan Bengtsson handlar alkoholföretagens CSR-arbete enbart om marknadsföring.
– Det handlar om att synas, komma in på skolor och inpränta sitt varumärke i barn så att de känner igen ens märke när de växer upp. Det handlar om profit hela vägen.

Genom att erbjuda politiker utbildning i alkoholfrågor som framförallt främjar industrins egna intressen har man lyckats hålla effektiva alkohollagar borta.
– Oftast är det bara de människor som de vill påverka som får komma på de här utbildningarna, medan vi när vi arrangerat workshops har försökt få med alla aktörer, även industrin, säger Johan Bengtsson.

Det finns tre vetenskapligt bevisade verktyg för att minska alkoholkonsumtionen på samhällsnivå: höjda alkoholskatter, begränsad tillgång och förbud mot marknadsföring. Och det är just dessa lösningar som alkoholindustrin motsatt sig – i Vietnam såväl som i andra delar av världen.
– När vi började jobba i Vietnam så fanns det inte mycket idéer till alkoholpolicy i landet, säger Johan Bengtsson.

I den nya lagen begränsas alkoholreklamen något. Alkoholreklam får inte sändas på TV mellan 18 och 21 eller i anslutning till barnprogram. Man får inte heller göra reklam för drycker med mer än 15 procent alkohol.

Det tog flera års arbete av att utbilda lokala organisationer och politiker innan en alkoholpolicy äntligen började ta form. Men det var också då som alkoholindustrins lobbyingmaskineri aktiverades på allvar.
– De har bombarderat politikerna med brev och skrivelser. De kommer med ekonomiska incitament och Vietnams premiärminister sa i ett möte med Carlsbergs vd att det finns möjlighet att expandera i Vietnam. Trots att vi känner till alkoholskadorna.

” Ibland kan man säga att det är bättre att inte ha någon alkoholpolicy alls än att ha en dålig.”

Johan Bengtsson

I oktober 2018 skickade det vietnamesiska hälsoministeriet till slut in ett utkast på alkohollagstiftning som började diskuteras i parlamentet. Efter att parlamentet skulle även socialkommittén och landets samtliga provinser titta på lagen.

– I den här processen var vi med och stöttade Non Communicable Disease Alliance, NCDA, en allians av 14 olika organisationer.

I maj 2019 kom förslaget tillbaka till parlamentet.
– Då hade man ett förslag som fortfarande såg okej ut. Men ju mer diskussionen gick desto fler bitar föll bort, säger Johan Bengtsson.
– Ibland kan man säga att det är bättre att inte ha någon alkoholpolicy alls än att ha en dålig, för när det inte finns någon policy så kan alkoholindustrin ändå vara lite försiktiga. Men har man antagit en dålig policy så stormar de in, och det är vad vi ser i Vietnam idag.

Till exempel tillät de tidiga utkasten till alkohollag inte internetförsäljning. Men efter påtryckningar från alkoholindustrin ändrades det. Detta har lett till att Heineken inlett ett samarbete med leveransappen Grab, som fungerar ungefär som Uber eller Foodora i Sydostasien.

– Vi är väldigt små i det här. Det vi kan bidra med i Vietnam är riskorn jämfört med vad alkoholindustrin pumpar in.
– Inom tobaksarbetet så finns det stora fonder att tillgå eftersom det upplevts som ett akut behov. Men vad det gäller alkohol så finns det inte samma känsla att det är ett katastrofläge. Även om det på många sätt är det, säger Johan Bengtsson.

”De har gjort ett fantastiskt jobb med tanke på hur starka alkoholindustrin är.”

Johan Bengtsson

Men trots att den Vietnamesiska alkohollagen kan påstås vara en seger för alkoholindustrin så är Johan Bengtsson stolt över IOGT-NTO-rörelsens vietnamesiska samarbetspartners.

– De har gjort ett fantastiskt jobb med tanke på hur starka alkoholindustrin är. De har varit synliga och utmanat både industrin och regeringen.

Fokus för IOGT-NTO-rörelsens samarbetspartners blir framöver att se till att den nya alkohollagen implementeras.
– I ett område kommer de jobba på lokal nivå med hur lagen ska följas. Om fem år så kan man gå in och revidera lagen igen. Så det gäller att vi är aktiva fram till dess.

Mer från Accent

Accent använder cookies i syfte att förbättra sajtens innehåll och funktionalitet. Läs mer om hur vi använder cookies och hanterar personuppgifter.

Läs mer