Kampanj

Våga prata om alkohol är i mål: ”Ligger rätt i tiden”

IOGT-NTO har uppmanat landets regionpolitiker att våga prata om alkoholen som samhällsproblem.

När satsningen Våga prata om alkohol nu gått i mål kan det konstateras att politikerna verkligen har velat prata om frågan.

– Nu har vi besökt alla 21 regionfullmäktige. Det finns ett stort intresse bland politikerna, konstaterar Britt-Marie Johansson, distriktsansvarig på IOGT-NTO-förbundet.

Under våren och hösten har alla regionpolitiker fått var sitt exemplar av den så kallade Kunskapsmappen, som bland annat innehåller siffror på vad alkoholen kostar respektive region och IOGT-NTO:s senaste forskningsrapport Alkoholen och hjärnan.

Årets besök i regionfullmäktige har varit andra etappen av kampanjen. Förra året var det kommunfullmäktige som uppvaktades, och Britt-Marie Johansson kan konstatera att det funnits en hel del skillnader när det gäller möjligheterna att komma nära politikerna för att föra samtal. Årets kampanj påverkades av att Sverige skärpte sina säkerhetsföreskrifter för bland annat regionfullmäktige. Besöken har därför krävt lite mer planering och det har inte varit möjligt att vara så många medlemmar på plats för att uppvakta politikerna.

– Det har varit lite olika om vi har fått komma in på själva regionfullmäktige eller stå utanför och dela ut mapparna. Men generellt sett har vi fått ett otroligt bra bemötande. Det har varit många politiker som har kommit tillbaka till oss för att de vill prata mer.

Är det någon fråga som har varit mer kontroversiell än andra?

– Gårdsförsäljningen är otroligt känslig. Det märks att flera partier har en stark partipiska kring vad politikerna ska tycka officiellt.

Lul Musa från Somali Women, Föräldrar tillsammans 2.0 i Eskilstuna och Håkan Andersson från distriktsstyrelsen IOGT-NTO Öst har laddat med Kunskapsmappar. Foto: Britt-Marie Johansson.

Vid flera av mötena med regionfullmäktige har regionens tilläggsbudget debatterats.

– Det har känts att vi legat precis rätt i tiden med att vara på plats och lyfta att alkoholkonsumtion leder till ökade kostnader för vården, som ju är regionernas ansvar. Vi har kunnat visa att ”här finns det något att spara pengar på”.

Britt-Marie Johansson upplever att Våga prata alkohol har gjort avtryck. IOGT-NTO har mött många politiker och flera nya kontakter har knutits.

– En viktig lärdom är att det har betydelse att visa att vi finns till. Vi visar att det finns en opinon i alkoholfrågan. Jag upplever också att det här arbetet höjer stoltheten hos våra egna medlemmar.

Även om alla besök i regionfullmäktige nu är avklarade och kampanjen formellt är avslutad, vill Britt-Marie Johansson uppmana föreningar och distrikt i IOGT-NTO-landet att fortsätta arbetet.

– Passa på att krama ur mer ur det material som finns!

Hon tar kuberna som exempel – en utställning som består av sex stycken kuber. På dem finns text och bilder från IOGT-NTOs forskningsrapporter. Inför regionkampanjen kunde distrikten köpa in utställningen.

– Kuberna kan fortsätta att ställas ut på olika ställen. Finns det en samlingsplats för äldre? Ställ ut kuben om alkohol och äldre, och lägg fram rapporter. På barnavårdscentralen – välj materialet om alkohol och graviditet. Även universitet och högskolor är viktiga att nå ut till.

Britt-Marie Johansson menar att Våga prata om alkohol visar att det är många som faktiskt vill prata om detta. Och det är många som verkligen uppskattar att IOGT-NTO lyfter frågan.

– Flera gånger har vi fått uppmaningen: ”Fortsätt kämpa!”

Mer från Accent