Kampanj

Så ska IOGT-NTO hjälpa regionerna med sina underskott

I måndags gick startskottet för årets kampanj Våga prata om alkohol, som vill få politiker i landets alla regioner att se fördelarna med att värna om en restriktiv alkoholpolitik.

Regionerna runt om i landet har enorma underskott.

– Men det är kostnader som är påverkansbara, säger Britt-Marie Johansson, distriktsansvarig på IOGT-NTO-förbundet.

När Accent ringer har hon tillsammans med Emma Ivarjord från IOGT-NTO Gävle-Dala nyss avslutat sitt besök i Falun hos regionfullmäktige för Region Dalarna.

– Det gick över förväntan!

Inför fullmäktigesammanträdet hade de delat ut den så kallade Kunskapsmappen på varje plats för de 81 ledamöterna. Det viktigaste budskapet är att det med mer kunskap går att minska de kostnader som alkoholen för med sig. Kunskapen finns bland annat att hämta i forskningsrapporten Alkoholen och hjärnan, som även den låg i mappen, tillsammans med fakta om samhällskostnaderna för alkoholkonsumtionen, i just deras region.

– Just idag pratade Region Dalarna om sin budget, och det totala underskottet var en halv miljard. Då satt det som en smäck för oss att prata med ledamöterna om alkoholens kostnader. Vi i IOGT-NTO vet att de här kostnaderna är påverkansbara, om vi håller fast vid den restriktiva alkoholpolitken.

De forskningsrapporter som IOGT-NTO tagit fram på senare år redogör för alkoholens roll inom områden som högt blodtryck, graviditet och hjärnan. Alkoholkonsumtion leder på en rad olika sätt till ökade kostnader för vården, som ju är regionernas ansvar. Britt-Marie Johansson menar att kunskapsnivån generellt sett är ganska låg både hos allmänheten och politiker kring dessa samband. Att fler ska kunna ta del av information i ämnet, är ytterligare ett viktigt budskap inom Våga prata om alkohol.

När IOGT-NTO besökte Dalarnas regionfullmäktige var suget stort att få prata om de här frågorna.

– Det visade sig finnas ganska stort intresse i varje paus, så vi hängde helt enkelt kvar i foajén. Det  blev många bra samtal och vi märkte ett intresse för våra frågor, och även vår verksamhet, säger Britt-Marie Johansson.

Kampanjen Våga prata om alkohol genomfördes även förra året, men då var målgruppen kommunfullmäktige.

– Vi har behållit samma namn och slogan, men har tagit det naturliga steget från kommunal till regional nivå.

Alla politiker i landets 21 regioner kommer under vår och höst att få sitt exemplar av Kunskapsmappen i samband med regionfullmäktige. Men årets kampanj kommer inte vara föreningsengagerande inom IOGT-NTO på samma sätt som förra året, säger Britt-Marie Johansson.

– Regionerna har ett annat säkerhetsläge än kommunfullmäktige. Det går inte att komma 15-20 personer och uppvakta regionfullmäktige utan man behöver boka och få godkännande.

Därför blir det uppvaktningar i mindre skala. Men föreningar och andra grupper av engagerade medlemmar kan ändå vara en del av arbetet med att kunskapshöja och bidra till samtal. IOGT-NTO har tagit fram en utställning som består av sex stycken kuber. På dem finns text och bilder från IOGT-NTO:s forskningsrapporter. Britt-Marie Johansson tipsar:

– Kuberna är lätta att flytta och sätta upp. Hitta ett ställe lokalt där utställningen kan placeras – kommunhusets foajé, personalmatsalen, högskolor och andra lärosäten där de har vårdlinjer exempelvis. Sen beställer ni forskningsrapporter och lägger dit.

Den senaste forskningsrapporten om alkohol och hjärnan har väckt ett intresse hos bland annat ANDT-samordnare och folkhälsostrateger, berättar Britt-Marie Johansson. Det är med andra ord ett bra läge att på alla plan hålla igång samtalet om alkoholens konsekvenser och kostnader.

Mer från Accent