När en folkrörelse som IOGT-NTO genomför en stor kampanj är det vi medlemmar som bär budskapet. ”Fyll livet” har väckt starka känslor, vilket vi tror beror på att kampanjen inte är tillräckligt förankrad.
På mindre än 24 timmar fick den över 300 000 visningar på Youtube. Brittiska transportdepartementets nya kampanjfilm är tänkt att skrämma folk från att köra bil med alkohol i kroppen.
IOGT-NTO:s förbundsstyrelse svarar på kritiken mot kampanjen "Fyll livet". "Vi kommer att få jobba ännu hårdare med serierna så att de blir precis så roliga, satiriska som vi vill att de ska vara" skriver man bland annat.
Viktor Mauritz tycker att IOGT-NTO:s kampanj är olämplig – såväl för att den framställer alkoholkonsumenter som dumma och äckliga som för den trista synen på kvinnligt och manligt.
Många tycker om när det skrivs om en organisation som de är medlemmar i. Och att det är rätt att använda de resurser som en organisationen skrapat ihop för att få ut sitt budskap. Men när det kommer till IOGT-NTO:s nya fyllekampanj känner jag som medlem att det här inte är någonting jag kan stå bakom.