Inledningen av utomhuskampanjen den 30 september markerar också övergången till en ny fas av Fyll livet – den stora IOGT-NTO-kampanjen som pågått sedan i maj och som fortsätter in på nästa år.
– Det här är en kampanj som är gjorde lite grann med glimten i ögat. Vi uppmanar folk att ta en må bra-helg, en vit helg helt enkelt. Vi vet att många tror att man inte kan ha lika roligt om man inte dricker alkohol, alkoholnormen styr ofta helgens aktiviteter, säger Sofia Karlsson, kommunikationschef på IOGT-NTO, som också påpekar att IOGT-NTO gjort kampanjer med liknande budskap tidigare.
Temat för kampanjen är det dubbeltydiga ”I helgen blir det åka av”. Runt IOGT-NTO:s logotyp i botten av affischerna finns också en rad olika så kallade taglines, exempelvis ”Sju-sorters-kakor-förbundet”, ”Rädda-världen-förbundet” och ”Kontrapropositionsvoterings-förbundet”.
– Förutom att problematisera alkoholnormen vill vi också skoja med folks bild av oss. Och vi gör ju faktiskt allt det där, vi är både ett sju sorters kakor-förbund och ett kontrapropositionsvoterings-förbund.
Utomhuskampanjen pågår i en vecka. Parallellt med den kommer man att annonsera i Aftonbladet, först i papperstidningen och under andra veckan på webben. Man kommer också att annonsera på Facebook och erbjuda också de distrikt som inte får några utomhustavlor att istället annonsera i länets dagstidningar på kampanjens bekostnad.
– Och så blir det också en tävling på Fyll livets Facebooksida, berättar Sofia Karlsson. Där kommer vi under tio veckor att lotta ut 100 priser till dem som skriver motiveringar till varför man ska ta en må bra-helg.
Se affischerna nedan. (Här kan du ladda ner en PDF med alla affischerna.)