I veckan ställde sig Accent vid en av alla affischtavlor som i veckan visar IOGT-NTO:s affischkampanj med budskapet ”I helgen blir det åka av”. Det här är vad folk svarade när vi ställde frågan om vad folk tycker och tänker kring affischerna. (Läs mer om kampanjen och se hur affischerna ser ut här.)
Elizabeth Edetun, Eskilstuna (bild ovan)
– Jag förstår den faktiskt inte. Jag vet inte ens vilka IOGT-NTO är. Men nu när jag vet, tolkar jag budskapet som att den här helgen blir annorlunda än andra helger, eftersom man förhoppningsvis väljer att festa utan alkohol. I helgen blir det åka av kan ju handla om annat än att supa!
Alexander Torstenfelt, Stockholm
– Jag tycker det är svårt att begripa vem som står bakom kampanjen. Varumärket är inte så tydligt. Men jag tolkar budskapet som att det är fest på gång!
Ida Lindman, Östersund
– Jag känner ironin när jag läser budskapet. Jag känner till IOGT-NTO och när jag läser budskapet så tänker jag på helgens alkoholinintag och att jag kanske borde tänka till kring det. Det är absolut en kampanj man lägger märke till. Den är inte jättebra, men okej.
Anne Donguy, Stockholm
– Jag gillar reklam med text, så jag tycker den är snygg. Budskapet är bra, men lite luddigt. Man förstår inte riktigt vem som är avsändaren. Jag tycker det är bra att tala om att man kan festa utan alkohol. Men här är det inte så lätt att förstå.