Med över 25 000 medlemmar är IOGT-NTO ett pussel som består av många bitar. Accent har talat med sex medlemmar om nykterheten, medlemskapet och framtiden.
Accent repriserar förra årets mest lästa artiklar på webben. På plats 6: Under sommaren var den alkoholhaltiga isglassen ett hett ämne och IOGT-NTO startade en namninsamling för att stoppa glassen.
Gabriel Wikström har tillsatt en utredning som ska föreslå hur försäljning och marknadsföring av alkoglass ska regleras. Även reklam för alkohol i sociala medier och via sponsring ingår i uppdraget.
IOGT-NTO har som mål att värva 4 000 nya medlemmar i år. Men ungefär lika många lämnar organisationen varje år. Det ska det nu bli ändring på. Redan i år är målet att 500 färre ska lämna.
IOGT-NTO samlade in 3 000 namnteckningar på ett dygn i protest mot alkoholisglassen. Nu hörs kritiska röster från så vitt skilda håll som Länsstyrelsen, Bris, IQ, ICA och alkoholindustrin. Folkhälsoministern och Folkhälsomyndighetens generaldirektör är oense om var ansvaret ligger.
Efter kritik drog Mathem in sin ifrågasatta isglass med en alkoholhalt på fem procent. Nu finns glassen åter i sortimentet. Och det är helt enligt lagen.