Nu har du chansen att lämna dina synpunkter på bland annat alkoholreklam i TV och på internet. Fram till den 30 september har alla möjlighet att tycka till om den framtida EU-lagstiftningen för audiovisuella medietjänster.
Den första november blir det tillåtet att visa bilder på alkoholprodukter på norska hemsidor. Det blir också tillåtet att visa loggor på alkoholproducenter som sponsrar evenemang.
Mängden privata bilder på alkohol som läggs ut på sociala medier har ökat kraftigt på senare tid och ökningen är särskilt tydlig nu under sommaren. Det här bidrar till en ökad alkoholkonsumtion, menar Magnus Jägerskog på IQ.
”Folk gör ohämmad reklam för sina kändisviner i sociala medier och inget händer. Det är helt orimligt.” Det sade tv-producenten Calle Schulman på ett seminarium om alkoholreklam i Almedalen idag.
Alkohol är en av de största kategorierna för reklam i Sverige. 2014 lade alkoholindustrin 1,4 miljarder kronor på marknadsföring. Nu vill IQ att regelverket för alkoholreklamen stramas upp och ses över, för folkhälsans skull.
Carlsberg blir sponsor till Falkenbergs nya fotbollsarena. Arenan uppkallas efter det alkoholfria ölet Falcon Alkoholfri. Det betyder dock inte att arenan blir alkoholfri.