Alkoholreklam

Alkoholreklam till unga kvinnor kan leda till fler skadade barn

Nu riktar alkoholindustrin in sig mot nya grupper i Afrika, Asien och Latinamerika. Alkoholforskare varnar för att mer reklam riktad till unga kvinnor kan ge ökade fosterskador.

I Sydafrika är antalet alkoholskadade barn högst i världen. Trots det riktar alkoholindustrin in sig på unga kvinnor i marknadsföringen. Det rapporterar Sverige Radio idag.

Halva Sydafrikas befolkning är nykterister. Det vill SABMiller, världens näst största öltillverkare, ändra på och satsar därför på reklam riktad till unga kvinnor.

– Det här kommer oundvikligen öka risken för att fler barn föds med alkoholskador framöver eftersom många unga kvinnor inte märker att de är gravida förrän efter många veckor, säger professor Charles Parry vid Sydafrikas medicinska forskningsråd, till Sveriges Radio.

Industrin vill också stoppa det alkoholpolitiska förslag som den sydafrikanska regeringen lade i höstas och som Accent skrivit om tidigare.

Sara Heine, chef för IOGT-NTO:s internationella verksamhet, är glad att Sveriges Radio uppmärksammar frågan.

– Det är intressant att de lyfter Sydafrika. För oss som jobbar med begreppet alkohol som utvecklingshinder så är fetalt alkoholsyndrom, FASD, hos barn ett verkligt sådant hinder. Mest frekvent är problemet i vindistrikten. Som turist åker man dit på besök och köper kanske deras vin, men få känner till att det finns ett stort inhemskt problem eller att arbetarna i vissa fall fått betalt i alkohol, säger hon.

Hon är också glad att alkoholreklamen uppmärksammas av Sveriges Radio.

– Att industrin ger sig ut på jakt efter nya marknader har vi sett i flera år, inte bara i Afrika utan även i Asien och Latinamerika, säger Sara Heine.

Mer från Accent