Alkoholreklam

Så ska IOGT-NTO-rörelsen få bort öljätten från fotbollströjorna

Fotbollslaget Everton är det sista i Premier league som sponsras av ett alkoholföretag. En ny kampanj samlar in pengar för att byta ut Chang Beer mot en lokal frisörsalong.

#OutbidChang är ett initiativ från det globala nätverket Big Alcohol Exposed som Accent tidigare skrivit om och som IOGT-NTO är en del av. Kampanjen stöttar en lokal frisörsalong i målet att få fotbollslaget att byta öljätten Chang på fotbollströjorna till familjeföretaget Barbers club.

— Det är tråkigt när teamet du älskar gör reklam för alkohol. Det sänder helt fel budskap till barn och unga, säger Sean Jr, ena ägaren till Barbers Club, i ett pressmeddelande.

Kampanjen #OutbidChang syftar till att belysa effekten som alkoholsponsring av idrott har på barn och ungdomar.

— Everton är det sista laget i Premier League där spelarna har alkoholreklam på sina tröjor. Att bjuda över Chang och vinna nästa sponsoravtal kommer kosta 16 miljoner pund. Sean och Sean är två sköna typer som driver en helt vanlig liten frisörsalong med en del sociala event. De kommer att behöva all hjälp de kan få från allmänheten, säger Mona Örjes, förbundsordförande för IOGT-NTO:s Juniorförbund Junis – en av organisationerna i nätverket Big Alcohol Exposed.

Att kampanjen ska lyckas är kanske inte så troligt, summorna är svindlande, men den fungerar ändå som en belysning av vilka enorma belopp alkoholindustrin anser reklamen vara värd – och i förlängningen ger det en aning om storleksordningen på företagens vinster.

För att skapa förståelse för kampanjen har en film producerats.

Mer från Accent