Alkoholindustrin

Ny studie visar: Alkoholindustrin vilseleder allmänheten

Alkoholindustrin använder falska argument för att hindra länder från att reglera alkoholreklamen. Det visar en ny studie.

Enligt studien har alkoholindustrin försäkrat att de inte vänder sig till barn i sin marknadsföring, medan en ny studie visar på starka bevis för motsatsen. Det skriver The Irish Examiner.

I studien visas också att industrin gärna flyttar ansvaret från alkoholen och reklamen till konsumenten.

Enligt studien argumenterar industrin mot lagstiftning för alkoholreklam med argumenten att det är industrins ansvar och blir mer effektivt om producenterna kommer överens om gemensamma för etiska regler för marknadsföringen. Industrin förmedlar också sina argument genom att manipulera bevis och ge sitt stöd åt ineffektiva frivilliga överenskommelser.

Frivilliga överenskommelser har, enligt studien, använts som ett led i att minska det politiska trycket på reglering i Storbritannien, Irland och Nederländerna.

Industrin använder också argumenten att breda åtgärder som skatter och reklamrestriktioner gör att måttlighetskonsumenter straffas för att ett fåtal har problem med alkohol.

I rapporten listas ett antal argument som industrin använder och som forskarna slagit fast inte stämmer:

  • Att självreglering fungerar bra
  • Att industrin endast riktar sig till personer över åldersgränsen
  • Att industrin tar ansvar

– Det här visar på ett avgörande sätt att alkoholindustrins argument mot folkhälsopolitiken inte stöds av några bevis, utan snarare försöker alkoholindustrin, liksom tobaksindustrin, förvränga bevis, argumentera för ineffektiva modeller med självreglering, hitta frontgrupper som vill satsa på att öka medvetenheten hos konsumenten och skylla vår enorma börda av alkoholskador på ansvarslösa konsumenter, säger Conor Cullen från Alcohol Action Ireland, till The Irish Examiner.

Studien är publicerad i januarinumret av tidskriften Addiction.

Mer från Accent