Alkoholreklam

Alkoholreklam online påverkar mer

Alkoholreklam online ökar ungas drickande mer än traditionell reklam. Det visar en undersökning med 9 000 europeiska 14-åringar.

Exponering av varumärken för alkohol online – på webbsidor och mobiltelefoner – påverkar unga mer än forskarna trott.

– Det var en överraskning för mig att påverkan av marknadsföring online är så stark och att unga människor exponeras för den i så hög grad, säger Avalon de Bruijn, European Center for Monitoring Alcohol Marketing i nederländska Heerde, till nyhetsbyrån Reuters.

Undersökningen omfattar drygt 9 000 14-åringar i Tyskland, Italien, Polen och Nederländerna. De fick bland annat frågor om de stött på mejl som innehöll skämt om alkohol, eller som nämnde varumärken för alkohol, eller om de sett webbsidor med alkoholreklam, eller vars innehåll handlade om att dricka. Men också om de använde skärmsläckare med alkoholreklam eller hade laddat ned logotyper för alkoholvarumärken på sin dator eller mobiltelefon.

För vart och ett av länderna i undersökningen visade det sig att det fanns ett samband mellan exponering av alkoholreklam och drickande.

– Researchen visar att exponering för alkoholreklam online ökar risken att börja dricka eller att öka sitt drickande, säger Avalon de Bruijn.

Att alkoholreklam ökar drickande är känt sedan tidigare, men marknadsföring online påverkar ännu mer enligt Avalon de Bruijn.

– Förklaringen kan vara att online-reklamen är interaktiv och personaliserad, säger hon.

Läs också:

Så påverkas unga av alkoholreklamen

Samband mellan ungas drickande och alkoholreklam

Mer från Accent