Sveriges största tidning om droger och nykterhet. Ges ut av IOGT-NTO.
  • Alkohol
  • Narkotika
  • Nykterhet
  • Podd

Alkoholreklam

Unga dränks av alkoholbudskap
på sociala medier

9 november 2016 En ny rapport från IQ visar att unga nås av 1 120 alkoholbudskap per månad. Samtliga positiva till alkohol. I många fall är det svårt att avgöra om det är reklam eller bara privat tyckande.

RO kritiserar reklam för alkoglass

25 oktober 2016 Reklamen för alkoholglassen, som synts på gator och torg under sommaren, kritiseras av Reklamombudsmannen (RO), eftersom den riktar sig till barn och ungdomar.

Nu ska alkoglassen utredas

3 oktober 2016 Gabriel Wikström har tillsatt en utredning som ska föreslå hur försäljning och marknadsföring av alkoglass ska regleras. Även reklam för alkohol i sociala medier och via sponsring ingår i uppdraget.

Effektiva insatser

19 september 2016 Alkoholskador är ett av våra största hälsoproblem, förenat med enorma kostnader och mycket lidande. Enligt en rapport från OECD 2015 är kostnaderna så stora att även dyra åtgärder betalar sig.

IOGT-NTO kräver stärkt alkoholreklamlag

6 september 2016 Regleringen av alkoholreklam har starkt stöd i befolkningen. IOGT-NTO tycker inte att reglerna räcker och vill se en stärkt lagstiftning, särskilt för sociala medier.

Alkoholreklam en del av barns vardag

18 augusti 2016 Amerikanska barn ser alkoholreklam i snitt tre gånger varje dag. Forskarna menar att den dagliga exponeringen snabbar på alkoholdebuten och ökar konsumtionen.

Kritik mot brittisk alkoholsponsring

10 augusti 2016 Hälsoexperter varnar för att cidertillverkaren Strongbows sponsring av det brittiska OS-laget kan få unga att dricka mer.

Alkoholreklam online påverkar mer

3 juni 2016 Alkoholreklam online ökar ungas drickande mer än traditionell reklam. Det visar en undersökning med 9 000 europeiska 14-åringar.

Luddigt lagförslag för TV-reklam

30 maj 2016 Ett förslag till nytt EU-direktiv för audiovisuella medier har lagts fram. Förslaget är luddigt och en besvikelse för IOGT-NTO och andra organisationer som engagerat sig mot alkoholreklam.

Så ska IOGT-NTO få bort öljätten från fotbollströjan

25 maj 2016 Fotbollslaget Everton är det sista i Premier league som sponsras av ett alkoholföretag. En ny kampanj samlar in pengar för att byta ut Chang Beer mot en lokal frisörsalong.
Sveriges största tidning om droger och nykterhet. Ges ut av IOGT-NTO.

Tidningen Accent, Box 12825, 112 97 Stockholm
Besök: Gammelgårdsvägen 38, Stora Essingen

accent@iogt.se

Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jens Wingren, jens.wingren@iogt.se.

  • Kontakt
  • Om Tidningen
  • Tidningsarkiv
  • In English
Läs tidigare nummer av
Accent
© Tidningen Accent 2025
Cookiepolicy Personuppgiftspolicy
  • IOGT-NTO-rörelsen
  • Medlemmen
  • Krönikor
  • Kultur
  • Forskaren
  • Personporträtt

  • Kontakt
  • Om Accent
  • Tidningsarkiv
  • Nyhetsbrev
  • In English

  • Cookiepolicy
  • Personuppgiftspolicy
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Missa inget från Accent

Genom att anmäla dig godkänner du Tidningen Accents personuppgiftspolicy.