Alkoholreklam

Alkoholreklam en del av barns vardag

Amerikanska barn ser alkoholreklam i snitt tre gånger varje dag. Forskarna menar att den dagliga exponeringen snabbar på alkoholdebuten och ökar konsumtionen.

Enligt en studie gjord av forskningsinstitutet Rand Corp exponeras amerikanska barn för alkoholreklam i snitt tre gånger per dag, rapporterar CNBC. I studien lät man 589 barn mellan 11 och 14 år göra en notering via sina paddor, lap-tops eller mobiltelefoner varje gång de såg alkoholreklam under en tvåveckorsperiod. Det visade sig att barnen såg alkoholreklam i snitt tre gånger per dag. Inte så mycket kan tyckas, men på ett år blir det mer än 1 000 tillfällen.

Studien visar överraskande att merparten av reklamen ses på annonspelare utomhus, inte i tidningar eller på internet. Ölreklam var vanligast att se på annonspelare, medan vinreklam noterades oftare i tryckt media. Barnen såg även alkoholreklam på exempelvis sponsrade varor, plagg och på skyltar utanför restauranger. Däremot hade de inte tänkt på produktplacering i tv-serier och på filmer.

Färsk statistik visar att amerikanska ungdomar dricker allt mindre. Men fortfarande har 70-80 procent av alla ungdomar som gått ut high school druckit sig berusade vid minst ett tillfälle.

Enligt forskarna på Rand Corp – som även stödjer sig på annan forskning om alkoholreklamens effekter – är det troligt att den dagliga exponeringen för alkoholreklam som amerikanska barn utsätts för snabbar på deras alkoholdebut och ökar konsumtionen.

Mer från Accent

Accent använder cookies i syfte att förbättra sajtens innehåll och funktionalitet. Läs mer om hur vi använder cookies och hanterar personuppgifter.

Läs mer