En ny studie har fått brittiska folkhälsoexperter att gå ut och kräva ett förbud för alkoholreklam i Storbritannien. Det skriver The Guardian.
Studien visar att reklamen ofta strider mot branschens egna regler och att unga människor uppmuntras att dricka alkohol. Inte ens om reglerna följdes skulle barn och unga skyddas, enligt experterna.
– Det är tydligt att självreglering inte fungerar. Vi efterlyser åtgärder från regeringar för att skydda barn från att exponeras för alkoholreklam, säger professor Ian Gilmore, ordförande i Alcohol health alliance (AHA), till The Guardian.
Han är övertygad om att reklamen påverkar unga.
– Vi vet att alkoholreklam har ett innehåll och en form som tilltalar barn och att de som exponeras för reklamen dricker mer alkohol och börjar dricka tidigare.
Enligt The Guardian spenderar de stora alkoholjättarna AB Inbev och Diageo så mycket som 15 procent av sin globala försäljning på marknadsföring. Det motsvarar ofattbara 1,6 miljarder pund, vilket är närmare 18 miljarder svenska kronor.
Den nya studien, som publicerats i den vetenskapliga tidskriften Addiction, gjordes i samband med fotbolls VM 2014 och leddes av Thomas Babor, professor vid University of Connecticut.
– Ingen annan legal produkt med så skadliga effekter marknadsförs i samma utsträckning som alkohol. Våra resultat ger överväldigande mängder information till stöd för regeringar i deras i strävan att skydda barn och andra utsatta grupper från alkoholreklam, säger han till The Guardian.
Ian Hamilton, en specialist på drogproblem vid University of York som The Guardian talat med, hävdar att marknadsföringen kringgår lagen, särskilt i sociala medier. Genom att stötta musik- och idrottsevenemang får de fram mer subtila budskap som går ut på att man behöver alkohol för att nå framgång på olika plan, anser han.
Alcohol health alliance anser att alkoholreklam bör behandlas på samma sätt som tobaksreklam och att alkoholsponsring borde förbjudas.