Många har reagerat på de stora annonstavlorna och affischerna som synts längs vägarna och på offentliga platser under sommaren. Konsumentverket har fått flera anmälningar, men inte ansett sig kunna ingripa då Folkhälsomyndigheten inte kategoriserar glassen som en alkoholdryck, och den därmed inte omfattas av reklamförbudet.
Reklamombudsmannens opinionsnämnd anser dock att marknadsföringen gått över gränsen och kritiserar reklamen. Anledningen är att nämnden anser att den riktar sig till barn och unga och har utformats ”utan vederbörlig känsla för socialt ansvar”. Det rapporterar Sveriges Radio i dag.
Accent har varit i kontakt med Sia-glass, som tillverkar glassen.
– Vi har ingen kommentar. Det är inte vår produkt. Vi producerar bara glassen på uppdrag av N’1ce, säger Stefan Carlsson, marknadschef på Sia-glass.
Accent har mejlat N’1ce som ännu inte svarat.
Om du vill veta mer om turerna runt alkoisglassen så kan du lyssna på första avsnittet av Accentpodden här.