Unga ska inte utsättas för alkoholreklam, ändå svämmar ungas flöden i sociala medier över av sådan reklam. Det vill UNF fästa politikers och andras uppmärksamhet på med kampanjen #inteimittflöde.
IOGT-NTO:s ordförande vädjar om stöd för Sveriges önskan att slippa alkoholreklam i tv. Det sker genom ett brev till medlemsstaternas representanter i förhandlingarna om ett nytt direktiv för audiovisuella sändningar.
Västvärldens män kan knappast dricka mer än de redan gör, men kvinnor och ungdomar ses som nya målgrupper för industrin. Och framför allt finns stora delar av världen kvar att erövra.
IOGT-NTO:s anmälan av 32 företag för olovlig alkoholreklam kan snart komma att avgöras. Svenska myndigheter har i veckan skickat en underrättelse till EU-kommissionen. Svar väntas senast 31 januari.
Sex av tio systembolagskunder säger att de handlar mer än vad de tänkt sig. De uppger också att ”gammal vana” och vänners rekommendationer påverkar deras inköp mer än reklam.