Alkoholreklam

Instagram får kritik för ”tandlös” policy

Instagram kräver födelsedatum för att kunna utöka reklam som kräver restriktioner, likt alkohol och spel. Men det finns sätt att kringgå åldersbegränsningarna.

Instagram har börjat kräva födelsedatum av nya användare. Detta för att kunna utvidga målgruppen för alkoholreklam och andra produkter med åldersbegränsning, rapporterar nyhetsbyrån Reuters. Det är också ett försök att införa nya säkerhetsåtgärder för unga användare.

Än så länge har det sociala nätverket endast krävt att användare bekräftar att de är över tretton år gamla. Spel och preventivmedel ska vara några av de typer av annonser som begränsas till en äldre målgrupp.

Enligt Instagram själva har deras annonsörer inte varit pådrivande i förändringen. Istället ska åldersbestämmelserna hjälpa till att avvärja kostsamma regleringar gällande barn- och integritetsskydd. Detta eftersom bland annat grupper i USA och Storbritannien kritiserat appen för att den utsätter barn för olämpligt material.

Det nya kravet på födelsedatum är ett steg från de principer Instagram tidigare haft gällande anonymitet, att jämföra med moderföretaget Facebook.

I en intervju med Reuters säger Instagrams produktchef Vishal Shah att det är viktigt för företagets verksamhet att förstå hur gamla människor är:

– Inte bara för att skapa åldersanpassade upplevelser, utan även för att leva upp till våra långvariga regler om att inte tillåta access för unga personer.

Födelsedatumet kommer inte att synas för andra användare. Instagram kommer inte heller kräva att befintliga användare måste uppge sin födelsedatum.

Fotodelningsappen kommer dock inte kräva att användarna verifierar sitt födelsedatum på något sätt, eftersom de hävdar att tonåringar sällan kan styrka sin ålder med exempelvis id-kort. Företaget uppger dock att de förväntar sig att de flesta kommer att vara ärliga, och att artificiell intelligens så småningom kan hjälpa till att säkerställa en användares ålder.

Organisationer som fokuserar på barnsäkerhet är både positiva och negativa. Jeffrey Chester på Center for Digital Democracy i Washington tycker att det är på tiden att Instagram inför en ålderspolicy, om de ska hålla jämn takt med andra lagar som syftar till att skydda minderårigas personliga integritet online.

Men Londonbaserade National Society for the Prevention of Cruelty to Children säger till Reuters att om födelsedatumen inte är verifierbara, är policyn tandlös. Det kommer inte göra något i praktiken för att skydda barn från skadligt eller olämpligt innehåll, menar de.

Sedan ett och ett halvt år tillbaka måste minderåriga inom EU redan fylla i uppgifter om födelsedatum för att följa unionens personuppgiftsförordning, GDPR.

Instagram har idag en miljard månatliga användare världen över. 

Mer från Accent