Skottland

Skotska barn vill slippa se alkohol överallt

Barn i Skottland vill inte att alkohol ska exponeras så tydligt i butiker och på tv. Det visar en ny rapport.

Medlemmar av barnens riksdag i Skottland har genomfört workshops, med 90 barn mellan 9 och 11 år, där de har diskuterat alkohol.

I rapporten där resultatet presenteras beskriver barnen alkohol som alltför frekvent förekommande i deras värld. Det rapporterar the Scotsman. Barnens slutsatser är att alkohol borde bli mindre synligt i butiker och på tv. De vill också att alkohol försvinner från reklamtavlor och att alkoholindustrins sponsring av evenemang där barn kommer att vara närvarande upphör.

Barnen noterade också att alkohol framställs som åtråvärt och ”coolt”.

– Plötsligt, när du tänker på det, inser du att alkohol finns runt dit hela tiden, säger ett av barnen.

Alison Douglas, vd för Alcohol Focus Scotland, som hjälpt barnen med arbetet, säger att vuxna har förutfattade meningar.

– Som vuxna utgår vi ifrån att alkohol är en produkt för vuxna och att barn inte lägger märke till alkoholreklam eller att vuxna dricker. Det här arbetet har visat hur ofta barn ser alkohol – från att de öppnar kylskåpet på morgonen, under dagen i butiker och på reklamtavlor, och när de kommer på kvällen och ser på tv – och vilka negativa effekter det kan ha på deras välbefinnande, säger hon.

Skottland har nu chansen att göra något enligt Alison Douglas.

– Den skotska regeringens kommande samråd om alkoholreklam ger en möjlighet att visa att vi lyssnar på barnen och agerar för att skydda och stödja deras rätt att växa upp friska och lyckliga, fria från alkoholskador, säger hon.

Folkhälsominister Joe FitzPatrick stöder initiativet.

– Det är viktigt att vi lyssnar på barn och unga när vi ska besluta om hur vi bäst ska förebygga och minska alkoholens påverkan på dem, säger han.

Mer från Accent