Sociala medier

Sociala medier ändrar policys för alkoholreklam – tillsammans med industrin

Ålderkontrollen ska skärpas på sociala medier. Men att stora techbolag samarbetar med alkoholindustrin för att ta fram policy imponerar inte på IOGT-NTO:s drogpoolitiska chef Emil Juslin.

Flera stora sociala medie-företag, som Google, Meta, Snap och Tiktok, säger att de kommer börja kräva bättre ålderkontroll i samband med alkoholreklam. Insatsen ska se till att bara användare som är gamla nog nås av alkoholreklam och sker i samarbete mellan techföretagen och flera stora alkoholföretag, det rapporterar The Drum.

Samarbetet har tagits fram med International Alliance for Responsible Drinking (IARD), en organisation som drivs av stora alkoholföretag som bland andra AB Inev, Asahi, Bacardi, Carlsberg, Diageo, Heineken, Diageo, Kirin och Pernod Ricard.

– Vi är glada att vi hittat allierade i de här digitala plattformarna som varit villiga att ta fram effektiva åldersgränser. Det här globala initiativet visar att den privata sektorn kan gå samman för ökat ansvarstagande, säger Pernod Ricards vd Alexandre Ricard.

Tech-företagen har tagit fram nya policys för alkoholmarknadsföring på deras plattformar. Alla de inbladade sociala plattformarna har redan någon typ av åldersgränser, men sättet som man verifierar användarnas ålder skiljer sig åt mellan företagen.

Emil Juslin, drogpolitisk chef på IOGT-NTO är inte imponerad av initiativet.

– Detta är en vanlig taktik av alkoholindustrin för att försöka slippa lagar. Industrin föredrar ofta självregleringslösningar där de själva kan styra hur reglerna fungerar. Forskningen visar att sådana lösningar är verkningslösa eller rentutav skadliga.

Han menar att industrin ofta driver den här typen av initiativ för att slippa lagar som skulle slå bredare mot alkoholreklamen på sociala medier.

– I detta fall är såklart även plattformarna intresserade av självregleringslösningar. Detta för att undvika lagstiftning som skulle minska alkoholmarknadsföringen då det skulle minska deras intäkter genom minskad sponsring av alkoholindustrin.
 
Emil Justin tror inte att alkoholindustrin skulle ge sig in i något som låg i konflikt med deras vinstintressen.

– För dem går deras egna vinster alltid före att skydda från alkoholens skador. Det är därför alkoholindustrin borde uteslutas från folkhälsopolitiken. 

Mer från Accent