Kambodja

Små steg i rätt riktning – men Kambodja kämpar i motvind med alkoholpolitiken

Organisationen PDP arbetar för att få en evidensbaserad alkoholpolitik i Kambodja. Men alkoholindustrin sätter käppar i hjulet.

Yong Kim Eng är ordförande i organisationen Peoples centre for development and peace, PDP, som samarbetat med IOGT-NTO sedan 2006. De arbetar med frågor som demokrati och mänskliga rättigheter, men också alkoholpolitik.

– Vi vill uppmuntra unga att organisera sig politiskt och utbildar dem i bland annat mänskliga rättigheter och FN:s konventioner, säger han.

Han berättar om svårigheterna att få en evidensbaserad alkoholpolitik på plats.

– Det fanns ett lagförslag färdigt 2015, men när det skulle presenteras ställdes mötet in endast en dag i förväg och förslaget återremitterades till hälsodepartementet.

Ryktet sa att alkoholindustrin var involverade i beslutet.

– De har starka kopplingar till politiken i Kambodja. Sedan dess har ingenting hänt och det är fortfarande lagstiftningen från 2008 som gäller, även om vi har en arbetsgrupp som har möten med ministeriet ibland.

Svårigheterna att få igenom lagstiftningen på nationell nivå gör att PDP ställer förhoppningarna till den lokala nivån, där det faktiskt händer något.

– Vi jobbar i 60 lokalområden. De kan stifta egna lagar och har egen budget. En del har till exempel infört restriktioner för marknadsföring och var alkohol får konsumeras.

Det kan exempelvis göras förbjudet att dricka i närheten av skolor och lekparker.

– De kan också stifta lagar som förbjuder föräldrar att skicka sina barn att köpa alkohol. De kan också använda pengar ur budgeten till att informera om alkoholens risker.

Möjligen ser politiker på nationell nivå likadant på hur problemet ska lösas. I somras kunde man läsa i Khmer Times att inrikesministern uppmanade alla provinsers guvernörer att inte förnya de avtal de har med alkoholproducenter som annonserar på regionens reklamtavlor.

– Alkoholindustrin lägger sig inte i lika mycket på lokal nivå som på nationell. Därför går det lättare att få igenom saker där.

Vissa provinser har tagit bort reklamen, andra har den kvar.

– Staten äger också reklamtavlor runt om i landet och på dem blir reklamen kvar. Vi har flera gånger skrivit till regeringen och bett dem ta ner reklamtavlorna.

Och marknadsföringen slipper invånarna ändå inte.

– Om provinserna inte förnyar kontrakten för reklamtavlorna ökar producenterna sin marknadsföring på tv i stället.

”De övervakar oss.”

Yong Kim Eng

Enligt Yong Kim Eng ser politiker på hans organisation på olika sätt.

– Vissa tycker att vi bidrar till samhället, men andra ser oss som ett problem. Vi är svartlistade av regeringen. De ser oss som revolutionärer och fiender, men vi vill ju bara få bättre förhållanden för befolkningen.

PDP har också utsatts för trakaserier.

– Vi har fått besök och de har frågat efter vår dagordning, deltagarförteckning och liknande. De övervakar oss. De står utanför mitt hem och följer efter när vi lämnar huset. Ibland följer de efter när vi åker ut i landet på möten.

Är du rädd?

– Det är klart att jag är rädd. Vi försöker informera och sprida information om vad vi gör på sociala medier så att alla ska veta. Vi tar också upp frågan varje gång vi träffar inrikesministeriet, men hittills har det inte lett någon vart.

Att han ändå orkar fortsätta beror på att han tycker att alldeles för många far alldeles för illa av alkohol.

– Människor dricker väldigt mycket, särskilt öl. 88 procent av konsumtionen är öl. Främst är det männen som dricker, men alkoholindustrin försöker öka konsumtionen bland kvinnor och unga genom att lansera en söt alkoholdryck, Spy, och ett lite svagare öl på 4 procent. Den lanserar de genom att säga att man kan dricka mycket mer eftersom den är svagare.

Ett annat sätt att få folk att dricka mer är tävlingar.

– De har lanserat en tävling där man kan vinna fina priser, till exempel 1 000$ i månaden i fem år eller en massa öl, genom att den lilla flärpen man öppnar ölburken med är en lott.

Hur gör ni för att vara en motkraft till allt detta?

– Vi föreläser om alkoholproblemen och hur man ska lösa dem. Vi har också en talk-show för unga på Facebook. När unga organiserar sig får de träffa tjänstemän från kommunen och framföra vad de vill göra i sin kommun. Vi kan också göra kampanjer tillsammans med ungdomarna. De vill ha regleringar av drickandet, som att man inte ska få dricka nära skolan eller pagoden. Inte sälja alkohol på vissa helger och att det ska vara förbjudet för barn att köpa alkohol.

Är du optimistisk eller pessimistisk för framtiden?

– Den nya premiärministern, som vi fick 2022, vill också ha en ny alkohollag. Han har uppmanat hälsoministeriet att skicka förslaget från 2015 vidare till parlamentet. När PDP anordnade en konferens i våras deltog många parlamentariker och många av dem vill också se en ny lag. Så jag måste vara optimist, även om det säkert kommer bakslag.

Mer från Accent