Sveriges största tidning om droger och nykterhet.
Ges ut av IOGT-NTO.
Tema
Alkoglassen
När alkoholförsäljningen går neråt så krävs nya produkter för att hålla försäljningssiffrorna uppe. Ett svenskt företag har försökt i flera år att få in sin alkoholhaltiga isglass på den svenska marknaden.
Från 1 juli kan inte alkoholisglass och liknande produkter säljas i dagligvaruhandeln utan endast via Systembolaget. Men några frysta glassar kommer inte att säljas i bolagets butiker – åtminstone inte i år.
För två år sedan slog IOGT-NTO larm och startade en protestlista för att få bort alkoglassen från vanliga butiker. Nu föreslår regeringen i en lagrådsremiss att alkoholhaltig glass ska säljas på Systembolaget.
Alkoglass föreslås lyda under samma lagar som vanliga alkoholdrycker. Det visar delbetänkandet i regeringens utredning. ”En seger”, enligt IOGT-NTO:s ordförande Johnny Mostacero.
Reklamen för alkoholglassen, som synts på gator och torg under sommaren, kritiseras av Reklamombudsmannen (RO), eftersom den riktar sig till barn och ungdomar.
Gabriel Wikström har tillsatt en utredning som ska föreslå hur försäljning och marknadsföring av alkoglass ska regleras. Även reklam för alkohol i sociala medier och via sponsring ingår i uppdraget.
IOGT-NTO samlade in 3 000 namnteckningar på ett dygn i protest mot alkoholisglassen. Nu hörs kritiska röster från så vitt skilda håll som Länsstyrelsen, Bris, IQ, ICA och alkoholindustrin. Folkhälsoministern och Folkhälsomyndighetens generaldirektör är oense om var ansvaret ligger.