Varje vuxen svensk dricker tre glas mer i månaden på grund av bag-in-box-vinerna. Det beror främst på att literpriset är lägre, men själva förpackningen har också betydelse.
Västvärldens män kan knappast dricka mer än de redan gör, men kvinnor och ungdomar ses som nya målgrupper för industrin. Och framför allt finns stora delar av världen kvar att erövra.
IOGT-NTO:s anmälan av 32 företag för olovlig alkoholreklam kan snart komma att avgöras. Svenska myndigheter har i veckan skickat en underrättelse till EU-kommissionen. Svar väntas senast 31 januari.
Alkohol dyker upp i allt fler oväntade sammanhang: bubbel vid lägenhetsvisningar och husköp, gin-yoga och "psalmer och öldrickning" i svenska kyrkans regi, är några exempel.
Efter fredsavtalet förra året har stridigheter mellan kokaodlande bönder och militär i Colombia blossat upp. Nu ökar oron för att kriminella gäng tar över områden som Farc-gerillan lämnat.