EU-val 2024

Här är EU-politiken Europas ölbryggare vill se

Bryggeribranschen vill att Europas politiker ska se allt gott som de gör för europeiska samhällen. Men deras argument känns bekanta för Emil Juslin, tidigare politisk sekreterare på IOGT-NTO.

Branschorganisationen Brewers of Europe har formulerat ett manifest i sju punkter inför EU-parlamentsvalet i juni. De kallar det för ett manifest för en hållbar bryggeriframtid och vill att Europas politiker erkänner allt gott ölen gör för samhället under den kommande mandatperioden.

I ett pressmeddelande skriver Brewers of Europe att öl är Europas favoritdryck, och att ölen bidrar både ekonomiskt och socialt till europeiska samhällen. Flera gånger beskrivs ölbranschen som hållbarhetsinriktad och som en nyckel till att få människor att dricka måttfullt.

Europas alkoholpolitik borde, enligt manifestet, spegla allt det goda som ölet tillför européerna i form av ekonomisk tillväxt, miljöhänsyn och välmående. I första hand bör man, enligt branschorganisationen, göra detta genom att erkänna öl som ett alternativ med lägre alkoholhalt som kan uppmuntra konsumenterna att dricka ansvarsfullt.

– Ölindustrin gillar att framställa öl som en mindre skadlig dryck, som bidrar till att minska skadorna, medan det i själva verket är många som får alkoholskador av enbart ölkonsumtion, säger Emil Juslin, tidigare politisk sekreterare på IOGT-NTO, som nyligen skrivit en masteruppsats om alkoholpolitiken i EU.

”Det de egentligen säger är att de vill ha lägre alkoholskatt”

Emil Juslin

Även om ölindustrin tidigare framhållit öl som en mindre skadlig dryck noterar han ändå en förändring.

­– Jag tycker att det anmärkningsvärt att de så här tydligt lanserar öl som ett ”harm-reduction”-alternativ, som de anser ska användas för att minska alkoholskadorna. Det går såklart emot WHO:s råd om effektiv alkoholpolitik vilket är att minska totalkonsumtionen av all alkohol genom till exempel höga skatter.

Utöver detta radas ytterligare sex punkter upp som man vill att Europas politiker tar till sig. Det handlar bland annat om skattelättnader, att uppmuntra till innovation inom branschen och en “proportionerlig” lagstiftning kring vad som måste anges på ölens etikett.

– Det de egentligen säger är att de vill ha lägre alkoholskatt. I dag finns ett lägsta skattesats på alkohol som man inte får understiga. För vin är det 0 procent, medan öl och sprit måste beskattas. Det stämmer att skatten på vin gör att vinprodukter skattas mindre, men lösningen är inte skattelättnader på öl. Alla alkoholdrycker borde i stället beskattas efter alkoholhalt.

Men den punkt som han regerar mest på är den fjärde, som handlar om marknadsföring.

– Mest skrämmande är att de vill göra det lättare att få göra reklam både för alkoholprodukter och alkoholfria alternativ till alkoholprodukter. Att begränsa marknadsföring är ett av de effektivaste sätten att minska alkoholskadorna enligt WHO.

– Vi vet ju att även om man gör reklam för alkoholfri öl så ser konsumenterna det som reklam för ett ölmärke. I Norge har de en reklamlagstiftning som förbjuder reklam för alkoholfria drycker som inte markant skiljer sig från alkoholdrycker, både till namn och utseende. Det tycker jag är ett bra exempel på hur man kan göra.

Punkt fem, om etikettens innehåll, reagerar han också på.

– Ölindustrin vill se digitala lösningar för märkningskraven på öl, i form av QR-koder. Detta är något som alkoholindustrin länge drivit i Bryssel för att undvika att produkter har innehållsförteckningar på flaskan eller burken. De digitala lösningarna har visat sig vara mindre effektiva. Till exempel visade en studie från Barcelona att det var några få promille, som öppnade den.

”Trots att alkoholskador sker vid alla konsumtionsnivåer vill industrin framhålla att det är individens ansvar att dricka ansvarsfullt”

Emil Juslin

Slutligen framhåller manifestet att Europa även i framtiden ska vara ledande inom ölproduktion, framförallt genom att se öl som en del av EU:s jordbrukspolitik.

– Öl ses inte så ofta som en jordbruksprodukt. Det är mest vin det pratas om i de sammanhangen i EU. Jag misstänker att det här är ett försök att stärka ölets ställning bland jordbruksprodukterna. Man vill befästa narrativet man har på EU-nivå, att kommersiella intressen ska väga tyngst och att fokuset inte ska vara att minska alkoholens skador.

Han känner också igen en del gamla käpphästar.

– Trots att alkoholskador sker vid alla konsumtionsnivåer, något många inte ens är medvetna om, vill industrin framhålla att det är individens ansvar att dricka ansvarsfullt – trots att det är produkterna som skadar.

Han tycker att det är tydligt framgår av manifestet att det är alkohol som ölindustrin egentligen vill att folk ska dricka.

– De vill möjliggöra att fler alkoholfria produkter tas fram – i stället för att minska utbudet på alkoholprodukter. Enda gången alkoholfria produkter överhuvudtaget nämns i manifestet är i punkten om marknadsföring. Överallt annars pratar man om lågalkoholhaltiga.

Mer från Accent