Nya nykterhetsrörelsen

Vad är en godtemplare egentligen?

Med en ny organisation och nytt namn kommer "godtemplare" sannolikt inte längre att vara ett begrepp i den svenska nykterhetsrörelsen. Går något förlorat då?

IOGT-NTO, Ungdomens nykterhetsförbund och Junis har beslutat att tillsammans bilda en ny organisation. Man har ännu inte enats om ett namn, men på extrakongressen i november förra året var de två starkaste kandidaterna Nyktra och Nova. Ett förslag om att döpa den nya organisationen till Svenska godtemplarförbundet fick inte mycket gehör.

För Johan Persson, som under många år var administrativ sekreterare på UNF och nu är styrelseledamot i Nykterhetshistoriska sällskapet, betyder att vara godtemplare mer än att vara nykter.

– För mig är det ett ideologiskt sätt att se på samhället. Medlemslöftet börjar ju med att vi lovar att arbeta för ett bättre samhälle utifrån IOGT-NTO-rörelsens grundsatser: demokrati, solidaritet och nykterhet. Helnykterhet är inte målet utan metoden för att nå ett bättre samhälle där alla kan leva ett rikt och fritt liv.

Efter sammanslagningen av IOGT och NTO 1970 skulle bokstavskombinationen IOGT-NTO inte längre ses som en förkortning. Ändå är de flesta medvetna om att de faktiskt står, eller har stått, för något.

Nationaltemplarorden, NTO, bildades 1922 genom en sammanslagning av Nationalgodtemplarorden, NGTO, och Templarorden, TO.

IOGT grundades 1851 i den lilla staden Utica i New York och betydde från början Independent order of good templars. Vid tiden för grundandet var ordenssällskap ett vanligt sätt att organisera sig på och än i dag är Tempelriddareorden en aktiv del av nykterhetsrörelsen i Sverige. År 1879 grundades den första svenska IOGT-logen, Klippan, i Göteborg.

Ursprunget till begreppet godtemplare lär vara att medeltidens tempelriddare sades ”dricka surmjölk, och att de också bedrev korståg mot den hemska lasten alkohol”. Mottot för 1800-talets godtemplare var ”vänskap, hopp, välgörenhet”.

Så småningom togs ordenskopplingen bort och namnet utlästes istället International organization of good templars, en organisation som faktiskt finns kvar än idag – åtminstone i Norge, Island, Danmark, USA och Schweiz.

Finns det en risk att något går förlorat om det inte längre finns någon koppling till godtemplare i namnet?

– Egentligen har det redan gått förlorat, men visst kommer vi att förlora en historisk koppling. Det är första gången sedan 1879 som det inte finns någon organisation i Sverige med anknytning i namnet till godtemplare. Men visst finns det en risk om man bara fokuserar på nykterhet. Å andra sidan är det nykterheten som gör oss unika. Det finns ju fler organisationer som jobbar för ett bättre samhälle. Jag ser mig själv mer som godtemplare än som nykterist eftersom jag främst vill skapa ett bättre samhälle, med nykterheten som metod.

Andra upplever begreppet mer problematiskt, som att man är bättre än andra och att det blir exkluderande. Hur ser du på det?

– Det finns ett visst mått av att vara exkluderande i en organisation som ställer krav, på den som vill vara med, att leva på ett annorlunda sätt. Det finns alltid en risk att det blir elitistiskt, oavsett vad vi heter.

Han efterlyser fler ideologiska diskussioner i rörelsen.

– Vi är bra på att prata om organisering, men vi pratar väldigt lite om ideologi och innehåll. Vi pratar gärna om procentsatser, men inte om vad vi menar med ett bättre samhälle. Jag tror det finns en nervositet över att ta i de ideologiska frågorna eftersom det kanske visar sig att vi inte är överens. Kan vi ha olika syn på demokrati, till exempel?

Själv ser han det snarare som en utmaning än ett hot.

– Som folkbildande organisation är det jätteviktigt att vi hittar sätt att lyssna på varandra. Och vi behöver inte vänta på att förbundsstyrelsen ska ta initiativet. Det är bara att sätta igång!

Mer från Accent