Förra veckan utsågs Olivia Trygg, en av grundarna av organisationen Trygga Barnen, till årets förebyggare av CAN. Hon känner sig hedrad och stolt över utmärkelsen.
För två år sedan invigdes automatiska alkobommar för nykterhetskontroller i Frihamnen i Stockholm på initiativ av MHF. Men det senaste året har de stått oanvända. Trafikverket utreder nu frågan.
Under hösten har 9 000 20-åringar i Stockholm, Västra Götalands län och Skåne fått en tygpåse hemskickad till sig som ett led i kampanjen ”Hejdå alkoholskador”. Kampanjen ska få unga vuxna att avstå från att köpa ut alkohol till yngre.
I dagarna lanseras tre kortfilmer "För barnens skull" som är producerade av SIMON (Svenskar och invandrade mot droger) i samarbete med NBV. Filmerna riktar sig till de som arbetar med barn vars föräldrar flytt till Sverige.
Genom projektet Storebror och storasyster får utsatta barn i Bosnien-Hercegovina möjlighet till en rolig och meningsfull fritid. Projektet görs möjligt med pengar från Världens barn-insamlingen som går av stapeln nu i helgen.
I oktober drar UNFs nya värvningsprojekt 250/250 igång. I år vill man satsa på att få skolungdomar att starta verksamhet – och först därefter bilda en förening. Målet är att få ihop 250 nya verksamhetsgrupper.
Tallink Silja upphör nu med att sälja alkohol i sina taxfree-butiker under utresan på studentkryssningar. Anledningen är at man vill minimera fyllan och därmed också stoppa våltäkterna.
Familjer med beroendeproblematik vill att deras problem uppmärksammas – trots att de ofta försöker dölja att allt inte står rätt till. Men flera pusselbitar måste på plats för att de ska få hjälp.
Fotbollslaget Everton är det sista i Premier league som sponsras av ett alkoholföretag. En ny kampanj samlar in pengar för att byta ut Chang Beer mot en lokal frisörsalong.