För två år sedan invigdes automatiska alkobommar för nykterhetskontroller i Frihamnen i Stockholm på initiativ av MHF. Men det senaste året har de stått oanvända. Trafikverket utreder nu frågan.
Under hösten har 9 000 20-åringar i Stockholm, Västra Götalands län och Skåne fått en tygpåse hemskickad till sig som ett led i kampanjen ”Hejdå alkoholskador”. Kampanjen ska få unga vuxna att avstå från att köpa ut alkohol till yngre.
I dagarna lanseras tre kortfilmer "För barnens skull" som är producerade av SIMON (Svenskar och invandrade mot droger) i samarbete med NBV. Filmerna riktar sig till de som arbetar med barn vars föräldrar flytt till Sverige.
Genom projektet Storebror och storasyster får utsatta barn i Bosnien-Hercegovina möjlighet till en rolig och meningsfull fritid. Projektet görs möjligt med pengar från Världens barn-insamlingen som går av stapeln nu i helgen.
I oktober drar UNFs nya värvningsprojekt 250/250 igång. I år vill man satsa på att få skolungdomar att starta verksamhet – och först därefter bilda en förening. Målet är att få ihop 250 nya verksamhetsgrupper.
Tallink Silja upphör nu med att sälja alkohol i sina taxfree-butiker under utresan på studentkryssningar. Anledningen är at man vill minimera fyllan och därmed också stoppa våltäkterna.
Familjer med beroendeproblematik vill att deras problem uppmärksammas – trots att de ofta försöker dölja att allt inte står rätt till. Men flera pusselbitar måste på plats för att de ska få hjälp.
Fotbollslaget Everton är det sista i Premier league som sponsras av ett alkoholföretag. En ny kampanj samlar in pengar för att byta ut Chang Beer mot en lokal frisörsalong.