I den ökande konkurrensen om lottköparna blir det allt viktigare för Miljonlotteriet att sticka ut. Den nya Vit jul-lotten fungerar både som gåva och julklappsetikett, och överskottet går till Vit jul.
En av årets Vit Jul-ambassadörer är livsstils- och modebloggaren Josefin Dahlberg med 65 000 följare på Instagram och 30 000 på bloggen. Hon har vuxit upp med en alkoholiserad pappa och har själv missbrukat alkohol. Nu bloggar hon om sin nykterhet.
IOGT-NTO har egentligen alltid jobbat med alkoholnormen, men nu sätter vi ord på det. Det säger Linda Engström, kommunikations- och påverkanschef på IOGT-NTO.
Vit jul var en av de bästa kampanjerna 2015. Det tycker i alla fall den amerikanska jury som gav priset Golden Eagle till Vit jul för ett utmärkt kampanjarbete.
Nästan halva svenska folket känner till IOGT-NTO-rörelsens kampanj Vit jul. Av dem uppger var femte att de drack mindre alkohol under julen till följd av kampanjen.
Julen 2015 hade Bris (Barnens rätt i samhället) 1300 stödjande samtal med barn och ungdomar som ringde in. Det är 40 procent fler än julen 2014. Många av samtalen handlade om oro för föräldrarnas alkoholkonsumtion. Enligt Bris beror den höga samtalsfrekvensen sannolikt på organisationens ökade synlighet i sociala medier.
Vit Jul-kampanjen 2015 blev en succé. Efter några år med färre aktiviteter har nu trenden vänt. 230 Vit Jul-aktiviteter registrerades och mer än 30 000 personer skrev på för en Vit Jul.
I går anordnade Junis i Vårby Gård en välkommen Vit Jul-aktivitet – bakning av pepparkakor och lussekatter. Runt tjugo barn och föräldrar kom och hade en mysig kväll med mycket gemenskap, skratt, musik och kladdiga fingrar.