Vit jul

Vit jul-film får prestigefyllt pris

Filmen ”Samtidigt på julafton” har fått pris som bästa internationella webbvideo i kategorin politisk kommunikation.

Filmen som togs fram till IOGT-NTO-rörelsens Vit jul-kampanj har utsetts till ”Bästa internationella webbvideo” i 2017 Reed Awards, i den amerikanska kampanjtidningen Campaigns & Elections tävlingskategori politisk kommunikation.

Linda Engström, kommunikations och påverkanschef på IOGT-NTO är strålande glad.

– Det börjar nästan bli en vana att få priser, säger hon och ler.

Det betyder inte att hon inte sätter värde på priset.

– Det häftigaste med Vit jul-kampanjen är att det är en blandning av fantastiska verksamheter runt om i landet och en mediekampanj. Dessvärre får man inga priser för 280 aktiviteter, så de måste kombineras med slagkraftiga budskap, men ett pris för filmen är en seger för hela kampanjen, säger hon.

Vit jul är en kampanj som berör.

Linda Engström. Foto: Malin Huusman

– Jag är stolt över att få jobba med en så viktig fråga som spelar roll för så många. Att vi efter tio år fortfarande är en kampanj som känns relevant med ett budskap som når genom bruset är fantastiskt, säger Linda Engström.

Filmen ”Samtidigt på julafton” kunde ses i 360 grader. Det betyder att tittaren kunde själv välja vad i rummet som skulle vara i blickfånget. Huvudpersonen guidar och beskriver känslorna kring en jul förstörd av alkohol.

Filmen har visats 875 000 gånger och fler än 30 000 personer har reagerat på inlägget genom att gilla eller dela.

Se filmen på Youtube.

Mer från Accent

Accent använder cookies i syfte att förbättra sajtens innehåll och funktionalitet. Läs mer om hur vi använder cookies och hanterar personuppgifter.

Läs mer