Tonåringar väljer tre gånger så ofta de alkoholmärken som marknadsförts i program de sett på TV än andra märken. Det visar en ny studie och ger därmed ytterligare belägg för att unga påverkas av reklamen.
Trenden att de unga blir nyktrare fortsätter, medan narkotikaanvändningen är fortsatt stabil eller möjligen ökat något. Största orosmolnet är e-cigaretterna. Det visar CAN i årets skolundersökning.
Studietiden är för många starkt förknippad med överkonsumtion av alkohol. Det är en bild som Sveriges förenade studentkårer (SFS), i samarbete med IQ, vill ändra på. I ett nytt projekt kommer de att arbeta för att förändra bilden av vad ett aktivt studentliv är.
Unga kvinnor bloggar ofta och läser också andras bloggar. Allt oftare förekommer alkohol i inläggen, något som bloggarna själva tror påverkar konsumtionen.
I en ny kampanj skickar Centralförbundet för alkohol- och narktoikaupplysning, CAN, ut uppblåsbara hjärnor till 9 000 utvalda 20-åringar i Stockholms, Västra Götalands och Skåne län. Syftet är att få dem att avstå från att langa alkohol.
En övervägande majoritet av föräldrar till niondeklassare tycker att det är fel att ge alkohol till tonåringar. Mycket få tonåringar ber sina föräldrar om alkohol.
I BRÅ:s nya statistik ser det ut som om olovlig försäljning, innehav och anskaffande av alkoholdrycker minskade kraftigt förra året. Men Accent har tittat närmare på siffrorna. Det visar sig då att polisens ändrade prioriteringar i ett enda län rubbat statistiken.