Alkoholreklam

Fyra av tio vill ha förbud mot alkoholreklam

I en ny Sifoundersökning som IQ låtit göra svarar 44 procent av de tillfrågade svenskarna att de är positiva till ett förbud av alkoholreklam.

Tidigare i år presenterades siffror som visar att branschens investeringar i alkoholreklam – bara i Sverige – nu överstiger en miljard kronor per år. Motsvarande siffra 2006 var strax över 200 miljoner kronor.

Nu har Systembolagets dotterbolag IQ låtit Sifo fråga 1000 svenskar mellan 18 och 79 år vad de tycker om alkoholreklam:

  • 44 procent är positiva till ett förbud av alkoholreklam (42 procent av männen, 46 procent av kvinnorna)
  • 34 procent är negativa till ett förbud
  • 81 procent tycker att det är bra att alkoholreklam är hårdare reglerat än annan typ av reklam.

Forskning visar att alkoholreklam har stora påverksanseffekter. I en metastudie 2009 konstaterades att reklamen påverkar ungdomars alkoholdebut. Studien visade också att det finns ett direkt samband mellan hur mycket reklam ungdomarna utsätts för och hur mycket de ökat sin konsumtion.

IOGT-NTO inledde nyligen en kampanj mot alkoholreklam riktad till alla som kandiderar i höstens riksdagsval.

– Det är ingen slump att alkoholindustrin använder sina extremt välfyllda kassakistor till att öka reklaminsatserna i Sverige. När de har förlorat slagen om att avskaffa Systembolagets ensamrätt och om alkoholskatten, så försöker de ändå att öka sina marknadsandelar genom att ösa alkoholreklam över svenska folket. Jag tror inte att någon har undgått att notera den kraftiga ökningen i både tidningar, TV och på webben, sade IOGT-NTO:s ordförande Anna Carlstedt till Accent i samband med att kampanjen lanserades.

Mer från Accent