Förvaltningsrätten i Stockholm bifaller Granskningsnämndens ansökan om att TV 4 ska böta 50 000 kronor. Skälet är att ett specifikt ölmärke exponerats i programmet Sveriges mästerkock.
IOGT-NTO:s anmälan av 32 företag för olovlig alkoholreklam kan snart komma att avgöras. Svenska myndigheter har i veckan skickat en underrättelse till EU-kommissionen. Svar väntas senast 31 januari.
Ett förslag till nytt EU-direktiv för audiovisuella medier har lagts fram. Förslaget är luddigt och en besvikelse för IOGT-NTO och andra organisationer som engagerat sig mot alkoholreklam.
Nu har du chansen att lämna dina synpunkter på bland annat alkoholreklam i TV och på internet. Fram till den 30 september har alla möjlighet att tycka till om den framtida EU-lagstiftningen för audiovisuella medietjänster.
Konsumentverket vill få mer tid att omarbeta den begäran om stopp för alkoholreklam i TV som de skickat till EU-kommissionen. Därför drar de tillbaka sin anmälan.
Industrins självreglering fungerar inte – underåriga i USA ser lika mycket reklam som de som får dricka. De som känner igen reklamen dricker mer än andra.