Alkoholreklam

Stopp för alkoholreklam i TV

Konsumentverket tänker kontakta EU-kommissionen för att få tillåtelse att stoppa TV-reklam från utlandet.

Våren 2011 anmälde IOGT-NTO 32 företag för att de brutit mot alkoholreklamlagen. Bland de anmälda finns TV 3 och Kanal 5 som sänder sina svenska sändningar från London och därför inte anser sig behöva följa svensk lag.

Nu håller Konsumentverket och Myndigheten för radio och TV på att formulera en skrivelse till EU-kommissionen för att få tillåtelse att stoppa reklam från TV-kanaler som sänder från utlandet. Det skriver Dagens Media.

– Vi har en strikt lagstiftning när det gäller alkohol i Sverige och då tycker vi att det är rimligt att den kan upprätthållas i alla medier, säger Jan Nyquist, enhetschef på Konsumentverket, till Nyhetsbyrån Sirén.

Linda Engström Foto: Malin Huusman
Linda Engström Foto: Malin Huusmann

Linda Engström, kommunikations- och påverkanschef på IOGT-NTO, är nöjd.

– Det här ger hopp om seger, säger hon till Accent.

I augusti var IOGT-NTO inbjudna till ett möte på Myndigheten för radio och TV. Inbjudna var också Konsumentverket och programbolagen.

– Programbolagen anser att det är fel att påstå att de etablerat sig i Storbritannien i syfte att kunna sända alkoholreklam. De ifrågasätter också om reklamen verkligen påverkar och anser att alkoholpolitiken i Sverige ändå är så restriktiv att reklamen inte borde göra någon skada, säger Linda Engström.

Hon tycker att beskedet visar att myndigheterna inte håller med programbolagen

– Det här antyder vad myndigheterna vill och visar att de har en tydlig ambition att stoppa alkoholreklamen, säger Linda Engström.

Mer från Accent