Gabriel Wikström har tillsatt en utredning som ska föreslå hur försäljning och marknadsföring av alkoglass ska regleras. Även reklam för alkohol i sociala medier och via sponsring ingår i uppdraget.
Ett förslag till nytt EU-direktiv för audiovisuella medier har lagts fram. Förslaget är luddigt och en besvikelse för IOGT-NTO och andra organisationer som engagerat sig mot alkoholreklam.
Alkoholsponsring av idrott kan komma att förbjudas på Irland. Bakgrunden är att internationell forskning visar att sponsringen kan öka alkoholkonsumtionen – även bland barn.
Några av Kanadas största producenter av medicinsk marijuana vill att Ottawa ska införa likadana reklamregler som för alkohol – trots att beslut om legalisering för rekreationsbruk inte fattats än.
Nu riktar alkoholindustrin in sig mot nya grupper i Afrika, Asien och Latinamerika. Alkoholforskare varnar för att mer reklam riktad till unga kvinnor kan ge ökade fosterskador.
Den första januari i år stramade Finland åt reglerna för alkoholreklam. Reklamen har minskat, men efterlevnaden på sociala medier är svår att kontrollera.